نکات مهم در به کار بردن CTA

فراخوان برای اقدام به عمل یا CTA است که مخاطبان را وادار به انجام کار خاصی می‌کند.معمولاً CTA ها در انتهای یک پست وبلاگ یا حتی در یک پیام در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند تا مخاطب بتواند کاری را که شما می‌خواهید، انجام دهد. CTA ممکن است چند کلمه، یک یا دو جمله باشد. بسته به اینکه قصد دارید به چه شکل مخاطب را برای انجام عملی ترغیب کنید نوع آن تعیین می‌شود.

البته در نظر داشته باشید که کلید دعوت به عمل، فقط این نیست که به آن‌ها بگویید چه‌کاری انجام دهند، بلکه این است که چرا آن‌ها باید این کار را انجام دهند. اینجاست که هنر زیبا نوشتن CTA بسیار اهمیت می‌یابد.

برای به دست آوردن بیشترین نتیجه در هنگام نوشتن دعوت به عمل در شبکه‌های اجتماعی، باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. بیایید با هم این نکات را بررسی کنیم:

 

۱. پیام شما باید کمی حس فوریت ایجاد کند.

اغلب افراد معمولاً دوست ندارند فرصت‌ها را از دست بدهند، بنابراین محدودیت زمان کاربران را بیشتر ترغیب می‌کند تا به CTA شما پاسخ دهند.

به‌عنوان‌مثال، «امروز با ما تماس بگیرید» بیشتر از «با ما تماس بگیرید» به‌فوریت و ضرورت اشاره دارد.

درواقع شما باید از اصل FOMO (Fear Of Missing Out) به معنای ترس از دست دادن، در انتقال پیام خود بهره بگیرید.

چند مثال که می‌تواند پاسخ سریع خواننده را به طرز باورنکردنی ایجاد کند:

«پیشنهاد ما ۳۱ شهریور منقضی می‌شود»

«فقط برای مدت کوتاهی»

«همین حالا سفارش دهید و یک هدیه رایگان دریافت کنید»

 

۲. از کلمات با اکشن قوی استفاده کنید.

دلیل اصلی فراخوانی در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این است که هر اقدامی که می‌خواهید خوانندگان شما انجام دهند، آن‌ها را ترغیب کنید که به دنبال آن بروند.درنتیجه، استفاده از افعال قدرتمند و واضح بسیار عالی هستند. عباراتی مانند:

«برای دوره‌ی آزمایشی رایگان خود ثبت‌نام کنید.»

«راهنمای من را دانلود کنید.»

«ارسال شغل به‌صورت رایگان.»

همه‌ی این جملات کاربران را به اقدام وادار می‌کنند.

 

۳. سفارشی کردن CTA برای هر پلتفرم

شما نباید فقط از یک CTA در تمام شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید. فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها، ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند؛ بنابراین بهتر است که CTA را برای هر پلتفرم به‌صورت جداگانه شخصی‌سازی کنید.

۴. به صدای برند خود وفادار بمانید و CTA را با آن سازگار کنید.

همه مطالب شما ازجمله دعوت به عمل در شبکه‌های اجتماعی، باید لحنی سازگار با برند شما داشته باشد.

اگر خونسرد و باحال هستید، CTA های شما باید همان احساس را داشته باشند.

اگر مجلل و حرفه‌ای هستید نیز بر روی همان لحن بمانید.

همین امر باعث می‌شود مخاطبان ارتباط درستی با نام تجاری شما برقرار کنند و بیشتر بخواهند عمل موردنظر را انجام دهند.

به‌عنوان‌مثال: «خرید کالکشن پاییزی» در مقابل «به وب‌سایت من سری بزنید تا یکی از اجناس پاییزی را بربایید» هر دو مخاطب خود را به یک اقدام سوق می‌دهند، اما باحال و هوای متفاوت.

بنابراین CTA نیز، بخشی از DNA برند تجاری شما است. مطمئن شوید که متناسب با جریان برند باشد.

۵. درخواست خود را واضح بیان کرده و از شوخ‌طبعی زیاد خودداری کنید.

هنگامی‌که نوبت به نوشتن یک فراخوان خوب برای اقدام در شبکه‌های اجتماعی می‌رسد، ایجاد تعادل بین سفت‌وسخت بودن و استفاده بیش‌ازحد از شوخ‌طبعی مهم است. اگر در رویکرد خود خیلی رسمی باشید، ممکن است برای مخاطب شما کمی خصمانه به نظر برسد. از طرف دیگر، شوخ‌طبعی بیش‌ازحد ممکن است شمارا مبهم بنماید. بنابراین پیام شما باید به‌اندازه‌ی کافی واضح و روشن باشد.

۶. آن را ساده و کوتاه کنید به شرطی که توجه جلب کند.

دعوت به عمل در شبکه‌های اجتماعی باید کوتاه و ساده اما همچنان به‌اندازه‌ی کافی جذاب باشد.

شما فقط چند ثانیه‌ی ارزشمند وقت دارید تا پیام خود را به گوش دیگران برسانید. پس آن را سریع و کوتاه انتقال دهید.

همه‌ی افراد، زندگی پرمشغله‌ای را سپری می‌کنند. بنابراین نوشتن یک فراخوان اقدام به عمل در شبکه‌های اجتماعی که کاملاً قانع‌کننده و درک آن ساده باشد، بسیار مهم است.

۷. در CTA مزایا و مشوق‌ها را ارائه دهید.

معمولاً مردم عادی از انجام ساده‌ترین کارها اکراه خواهند داشت اگر هیچ مزیتی برای آن‌ها وجود نداشته باشد. به همین دلیل افزودن برخی مزایا یا مشوق‌ها در CTA برای به دست آوردن پاسخ‌های بیشتر، کار درستی است. در CTA خیلی مختصر و واضح مخاطب را توجیه کنید که اگر به درخواست شما عمل کند، چه چیزی به دست خواهد آورد.

زبانی را انتخاب کنید که بتواند اشتیاق یا احساسات او را تحریک کند.

به‌عنوان‌مثال: «در دوره من ثبت‌نام کنید تا روزانه 1000 دلار در وبلاگ خود درآمد کسب کنید!» گزاره‌ای خاص و جذاب است.

 

۸. صفحه فرود باید مطابق با CTA شما باشد.

شما باید خوانندگان خود را دقیقاً درجایی که گفته‌اید راهنمایی کنید.

به‌طورکلی، صفحه فرود شما باید مقصد بعدی برای بازدیدکنندگانی باشد که بر روی فراخوان اقدام به عمل، در شبکه‌های اجتماعی شما کلیک می‌کنند؛ بنابراین، طبیعی است که باید پیام‌های صفحه‌ی اصلی خود را با آنچه در فراخوان خود به آن‌ها گفته‌اید، همسو کنید. بسیار تجربه‌ی ناخوشایندی خواهد بود اگر آن‌ها چیز دیگری به‌جای آنچه انتظار دارند را ببینند. کپی نامربوط یا نامناسب صفحه فرود، خواننده را به تردید در قابل ‌اعتماد بودن نام تجاری شما سوق می‌دهد.

مثلا اگر شما فراخوان برای یک مسابقه می‌دهید: «برای شرکت در مسابقه به این حساب اینستاگرام بروید» بهتر است مخاطبان شما فقط در حد یک کلیک با آن فاصله داشته باشند. هرچقدر بین کلیک کردن روی آن دکمه و رسیدن به آن‌چه می‌خواهند مراحل بیشتری انجام شود، مخاطبان بیشتری را از دست می‌دهید.

 

۹. مخاطب را هدف قرار دهید.

همیشه به‌جای استفاده از «ما» یا «من» از روایت شخص دوم «شما» استفاده کنید. صدای اول‌ شخص باعث می‌شود احساس کنید که همه‌چیز را شخصی می‌کنید؛ اما صدای شخص دوم خوانندگان را وارد عمل می‌کند و مستقیماً با آن‌ها صحبت می‌کند. آن‌ها بیشتر از وقتی‌که شما همیشه در مورد شرکت خود یا خودتان صحبت می‌کنید، به این صدای نوشتاری پاسخ می‌دهند.

مثلاً به‌جای CTA «امروز از ما خرید کنید»، از فراخوان «امیدوارم به‌ زودی شما را در فروشگاه خود ببینم» استفاده کنید.

با این لحن، اکثر بازدیدکنندگان ذهنیتی باز برای تعامل با شما دارند. آن‌وقت است که می‌توانید به‌راحتی رابطه‌ی خود را با آن‌ها برقرار کنید.

۱۰. طراحی درست فراخوان دعوت به عمل

اگر طراحی CTA شما به‌گونه‌ای انجام شود که مخاطب شما نتواند به‌راحتی آن را پیدا کند عملاً بی‌تأثیر است. یافتن آرم، دکمه یا هر نوع دعوت به عملی که قرار داده‌اید باید بسیار آسان باشد. از گرافیک منحصربه‌فرد، پیام کوتاه، دکمه‌ها و رنگ‌های متضاد باید در طراحی استفاده شود تا آن را منحصربه‌فرد کرده و در معرض دید مخاطبان خود قرار دهد.

طراحی دعوت به عمل در شبکه‌های اجتماعی باید به حدی خوب باشد که بازدیدکننده را فقط با حرکت مکان‌نما روی آن جلب کند.

 

۱۱. بهترین مکان را برای قرار دادن CTA انتخاب کنید.

ببینید بخش ایده‌آل صفحه‌ی شما برای قرار دادن CTA کجاست. این همان چیزی است که شما باید در نظر بگیرید. در این حالت، پاسخ مشخصی وجود ندارد زیرا عوامل زیادی می‌توانند بهترین مکان را برای CTA شما تعیین کنند.

مخاطبان روش‌های مرور متفاوتی دارند. بعضی از آن‌ها راحت هستند که نگاهی سریع به مطالب بیندازند و بعضی دیگر از پایین، صفحه را مرور کنند. برای گروه اول بازدیدکنندگان، مکان ایده آل نزدیک به بالای صفحه شما است زیرا ممکن است آن‌ها حوصله کافی برای پایین رفتن را نداشته باشند؛ اما برای گروه‌های دیگر، دعوت به عمل در شبکه‌های اجتماعی شما می‌تواند در پایین پیام هم قرار گیرد.

 

۱۲. تست و آزمایش مجدد

برای دریافت نوع پاسخ مناسب از مخاطبان خود، باید نمونه‌های مختلفی از CTA را آزمایش کنید. اگر می‌توانید کلمات، رنگ‌ها، محل قرارگیری، تصاویر و حتی فونت را تغییر دهید تا ببینید چه چیزی بیشتر به جلب نظر مخاطب می‌انجامد.

تست A/B را امتحان کنید تا بهترین نتیجه را بسنجید و سپس دوباره امتحان کنید.

به یاد داشته باشید:

حتی یک تغییر ساده از «شروع دوره آزمایشی رایگان خود» به «شروع دوره آزمایشی رایگان من» می‌تواند یک تفاوت ایجاد کند.

نتیجه گیری: 

امیدواریم با رعایت این نکات بتوانید CTA مناسبی ایجاد کنید که منجر به جذب مشتریان جدید شود.

درصورتی‌که هرگونه نظر، پیشنهاد و انتقادی در رابطه با این مقاله دارید، خوشحال می‌شویم که با ما در میان بگذارید. ممنون که تا انتهای مقاله با من همراه بودید.

 

منابع:

hootsuite ، marketingdoorway

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.