معرفی ترندهای مهم اینستاگرام در سال 2022

 50 درصد از جمعیت کرۀ زمین را کاربران شبکه‌های اجتماعی تشکیل می‌دهند و روزانه این افراد، حدود 2 ساعت از وقت خودشان را در این پلتفرم‌ها سپری می‌کنند. 

با توجه به این آمار، طبیعی است که  شرکت‌ها، به بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی‌، خصوصاً بازاریابی در اینستاگرام علاقه‌مند شده‌اند و از ترندهای روز برای جذب مشتری کمک می‌گیرند!

احتمالا برای شما پیش آمده در هنگام فعالیت در اینستاگرام با قابلیت‌های جدیدی آشنا شوید که اطلاعی از کارکرد آن‌ها ندارید. اگر قصد موفقیت در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام را دارید، باید با ترند‌های مهم اینستاگرام آشنا شوید. 

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با برخی از ترند‌های روز اینستاگرام، در سال 2022 آشنا کنیم. اما قبل از همه چیز بیایید به اهمیت فعالیت در اینستاگرام بپردازیم.

چرا حضور کسب و کار در اینستاگرام مهم است؟

با گذشت زمان و افزایش دسترسی به اینترنت از طریق دستگاه‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی محبوب شدند. اینستاگرام نیز جزئی از آن شبکه‌های اجتماعی‌ست که پرطرفدار است و حدود 1.2 میلیارد نفر کاربر دارد. 

بر اساس آمار منتشر شده توسط اینستاگرام، استوری‌های این شبکۀ اجتماعی روزانه 500 میلیون بازدید دارند. این آمار اهمیت فعالیت در اینستاگرام را نشان می‌دهد؛ زیرا به ما خاطر‌‌نشان می‌کند که می‌توان با صرف هزینهٔ کمی در این پلتفرم پرطرفدار اقدام به جذب مشتری کرد. حالا که از اهمیت فعالیت در اینستاگرام مطلع شدید، بیایید به بررسی ترند‌های روز این شبکۀ اجتماعی بپردازیم.

ترند‌های روز اینستاگرام را بشناسید!

تغییر، تنها موردی‌ست که درباره اینستاگرام ثابت است؛ به‌عبارتی این پلتفرم همیشه در حال تغییر و تحول است و این موضوع می تواند  دلیلی‌ باشد که ما از ترند‌های مهم آن با خبر باشیم. در این بخش 11 مورد از ترند‌های اینستاگرام را به شما معرفی کردیم. 

۱. قابلیت ریلز اینستاگرام

اینستاگرام این قابلیت را برای رقابت با شبکۀ اجتماعی تیک تاک در سال 2020 راه‌اندازی کرد. ریلز (Reels) تا کنون در 50 کشور دنیا فعال شده است. محتوا‌های ریلز با فرمت ویدیو و کوتاه هستند. این نوع از محتوا‌ها، اخیرا در دنیا بسیار محبوب شده‌اند به طوری که یوتیوب هم بستر این نوع محتوا‌ها را با عنوان Shorts در پلتفرم خود ایجاد کرده است.

اگر قصد دارید اقدام به تولید محتوا برای ریلز کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا مقالۀ ریلز چیست را بخوانید و با ترفندهای ریلز آشنا شوید.

۲. استیکر لینک در استوری

اشتراک‌گذاری لینک در شبکه‌های اجتماعی، یک قابلیت فوق‌العاده به شمار می‌رود و مزایای بسیاری دارد.  برای مثال: بر روی سئو سایت می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد یا باعث ایجاد تعامل مخاطبان با پیج شود. چند سال پیش اینستاگرام این قابلیت را در استوری‌ها فعال کرد؛ اما فقط پیج‌هایی که حداقل 10,000 فالوور داشتند، می‌توانستند از این قابلیت استفاده کنند. 

در سال 2021 اینستاگرام دست به کار جالبی زد و با تغییر شکل ظاهری این قابلیت – تبدیل کردن Swipe-up به استیکر لینک – دسترسی به این ویژگی را، برای همۀ پیج‌ها فعال کرد. 

با توجه به پرکاربرد بودن این قابلیت، انتظار می‌رود که استفاده از این استیکر، در استوری‌ها افزایش پیدا کند.

 

قابلیت لینک در استوری از ترندهای اینستاگرام است.

۳. طولانی‌تر شدن مدت استوری

اینستاگرام در حال تست کردن استوری‌هایی با مدت زمان 60 ثانیه است. این شبکۀ اجتماعی مدت زمان استوری‌ها را برای تعدادی از کاربرانِ برخی کشور‌ها به 60 ثانیه افزایش داده است و در نظر دارد در صورت دریافت بازخورد مثبت، از آپدیت این ویژگی آن را برای همۀ کاربران فعال کند؛ این موضوع به معنی این است که اینستاگرام هنوز این ویژگی را به اپلیکیشن اضافه نکرده و تصمیم افزودن این قابلیت را در آینده دارد. قبلا شما فقط می‌توانستید یک ویدیو 15 ثانیه‌ای آپلود کنید و اگر مدت زمان ویدیو بیشتر از 15 ثانیه بود، اینستاگرام آن ویدیو را به چند بخش تقسیم می‌کرد؛ اما با توجه به این اقدام اینستاگرام، شما می‌توانید محتوا‌های بهتری برای استوری تولید کنید و ویدیو‌های 60 ثانیه‌ای با افراد به اشتراک بگذارید. 

۴. ویژگی برند پارتنر یا همان شریک تجاری

ویژگی دیگری که اینستاگرام در چند سال اخیر ایجاد کرده، برند پارتنر (Paid Partnership) است. استفاده از این ویژگی در حال بیشتر شدن است و افراد تمایل بیشتری به استفاده از آن دارند؛ زیرا به برندها و افراد این قابلیت را می‌دهد تا با هم کمپین‌های تبلیغاتی اجرا کنند. شما می‌توانید با اضافه کردن برند‌های همکار در لیست شرکای تجاری‌تان، آیدی آن‌ها را به‌عنوان شریک تجاری در پست‌های خود اضافه کنید. 

برای این کار ابتدا باید از طریق داشبورد بیزنس برند همکارتان، به پیج خودتان دسترسی لازم را بدهید و سپس در هنگام اشتراک‌گذاری پست آن برند را به‌عنوان Paid Partnership انتخاب کنید.

 

قابلیت همکاری با برندها از ترندهای اینستاگرام است.

۵. استفاده بیشتر از فیلتر‌های واقعیت افزوده AR

اینستاگرام فیلتر‌های تصاویر را در سال 2017 ارائه داد. احتمالا تا کنون بسیار از آن فیلتر‌ها استفاده کرده‌اید. افراد با استفاده از آن فیلتر‌ها می‌توانند چهره‌های خود را به یک چهره بامزه و خنده‌دار تبدیل کنند؛ اما نکته منفی فیلتر‌های اینستاگرام این بود آن‌ها چیز جدیدی ارائه نمی‌دادند و تقریبا همان کار اسنپ‌چت را انجام می‌دادند.

به همین دلیل، فیسبوک در سال 2018 تصمیم گرفت تا فیلتر‌ها را بهبود بخشد.این شرکت سرویسی با نام Spark AR Studio راه‌اندازی کرد تا برند‌ها و افراد بتوانند فیلتر‌های متنوعی ایجاد کنند.

استفاده از فیلتر‌های واقعیت افزوده روز به روز بیشتر می‌شود و برند‌ها نیز مشتاق به تولید فیلتر‌های اینستاگرام می‌شوند. با این کار نه‌تنها می‌توانند فیلتر‌های اختصاصی برای خود ایجاد کنند، بلکه با ایجاد فیلتر‌های مختلف می‌توانند کاربران اینستاگرام را جذب پیج خود کنند. 

شما هم می‌توانند با استفاده از سرویس Spark AR Studio فیلتر‌های اینستاگرام ایجاد کنید. امروزه فیلتر‌های واقعیت افزوده به یکی از ترند‌های مهم اینستاگرام تبدیل شده‌اند. شما می‌توانید چند نمونه از فیلتر‌های تولید شده توسط افراد ایرانی را در تصویر پایین مشاهده کنید.

 

استفاده از واقعیت افزوده

۶. استفادهٔ بیشتر از استوری

اضافه شدن ویژگی استوری اینستاگرام در سال 2016 یکی از پرطرفدار‌ترین تغییرات این شبکۀ اجتماعی بود. طبق گفته Meltwater حدود 86 درصد کاربران و 80 درصد برند‌ها برای استوری تولید محتوا می‌کنند. همچنین حدود 63 درصد اینفلوئنسر‌ها گفته‌اند قصد استفاده بیشتر از استوری را دارند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای بخش استوری صفحه اینستاگرام خود، برنامه و استراتژی داشته باشید تا بتوانید استفاده حداکثری از آن داشته باشید.

۷. اینفلوئنسر مارکتینگ

تقریبا از هر 5 کاربر نسل هزاره سوم، چهار نفرشان معتقد هستند که اینفلوئنسر‌های اینستاگرام، به‌اندازه افراد مشهور دیگر تاثیر‌گذار هستند. افزایش تعداد اینفلوئنسر‌های اینستاگرامی نیز مهر تاییدی بر این موضوع است؛ تاثیر‌گذاری این افراد اجتناب‌ناپذیر است. 

همکاری با اینفلوئنسر‌هایی با دنبال‌کنندۀ زیر 100 هزار (میکرو اینفلوئنسر‌ها) که تاثیر‌گذاری بیشتری – به دلیل ارتباط بهتر با مخاطبان – دارند، تبدیل به ترند روز اینستا شده‌اند. 

قطعا شما با بسیاری از اینفلوئنسر‌های ایرانی آشنا هستید و احتمالا علاقه دارید تا با آن‌ها همکاری کنید. ولی ممکن است برای انتخاب اینفلوئنسر‌های مناسب پیجتان یا ارتباط با آن‌ها سردرگم شده باشید. پلتفرم جریان با ارائه سرویس اینفلوئنسر مارکتینگ و لیست اینفلوئنسر‌های اینستاگرام، این کار را برای شما آسان کرده است. 

 

لیست اینفلوئنسرهای اینستاگرام

۸. استفاده بیشتر از لایو

احتمالا احساس کرده‌اید که شما ارتباط بهتری با لایو، نسبت به پست‌های ویدیویی و… برقرار می‌کنید. بر اساس تحقیقات، 80 درصد از کاربران اینترنت ترجیح می‌دهند به‌جای خواندن یک پست وبلاگ، یک لایو را تماشا کنند. علاوه بر این موضوع، لایو اینستاگرام در سال‌های همه‌گیری کرونا نیز بسیار محبوب شد. اینفلوئنسر‌ها و افراد مشهور بسیاری، تصمیم گرفتند تا برنامه‌هایی را بر اساس لایو اینستاگرام طراحی و اجرا کنند. استفاده از این ترند اینستا در استراتژی‌هایتان می‌تواند باعث جذب مخاطبان بیشتری شود. 

۹. تمرکز بیشتر بر روی ویدیو

ویدیو بحث جذاب این روز‌های فضای دیجیتال است. تغییرات و فعالیت‌هایی که اینستاگرام بر روی ویدیو انجام داده است نشان‌دهندۀ اهمیت آن است. اینستاگرام سال 2018 سرویس جدیدی با عنوان IGTV، برای ویدیو‌های طولانی معرفی کرد؛ اما در سال 2021 تصمیم گرفت تا برای همیشه این سرویس را از دسترس خارج کند. IGTV با ویدیو‌های فید اینستاگرام ترکیب شد و با ظاهری جدید و قابلیت آپلود ویدیو تا 60 دقیقه آپدیت شد.

 

استفاده بیشتر از ویدیو جزء ترندهای اینستاگرام

۱۰. میم‌ها، سرگرمی جدید شبکه‌های اجتماعی

 این روز‌ها میم‌ها به یکی دیگر از ترند‌های اینستاگرام تبدیل شده‌اند و برند‌ها سعی می‌کنند میم‌هایی مطابق با موضوع خود ایجاد کنند. البته به سختی می‌توان تعریفی از میم را مشخص کرد ولی معمولا به محتوا‌های کوتاه و طنز که توسط یک عکس، فیلم یا… وایرال شده به اشتراک گذاشته می‌شوند میم گفته شود. قطعا تا به‌حال با بسیاری از این میم‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال برخورد کرده‌اید. 

استفاده از میم‌ها بسیار به لحن برند شما بستگی دارد. در تصویر زیر می‌توانید چند نمونه از این میم‌ها را مشاهده کنید.

 

استفاده از میم‌ها در اینستاگرام یکی از ترندهای اینستاگرام است

 

۱۱. صفحه اکسپلور

هدف همۀ شبکه‌های اجتماعی نگه داشتن بیشتر کاربران در پلتفرم است؛ زیرا این کار باعث افزایش درآمد آن‌ها می‌شود. به همین خاطر، اینستاگرام صفحه اکسپلور را طراحی کرده است؛ تا بتواند مدت زمان حضور کاربران در این پلتفرم را افزایش دهد.

 

اکسپلور اینستاگرام

 

حتما این تجربه را داشته‌اید که در حلقۀ نگاه کردن پست‌های اکسپلور بیفتید و زمان زیادی برای آن صرف کنید. اکسپلور روز‌به‌روز پیشرفت می‌کند و با استفاده از هوش مصنوعی خود باعث زندانی شدن کاربران در این صفحه می‌شود.

 

بر اساس آمار اینستاگرام، روزانه 200 میلیون نفر از صفحه اکسپلور بازدید می‌کنند. خبر خوش این است که شما هم می‌توانید برای جذب مشتری، از این امکان فوق‌العاده استفاده کنید. نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید در اکسپلور اینستاگرام قرار بگیرید؛ البته این نکات قطعی نیستند و هیچ روش قطعی برای حضور در اکسپلور وجود ندارد. 

  • از هشتگ‌های مناسب استفاده کنید.
  • مشخص کردن لوکیشن را فراموش نکنید.
  • بهترین زمان اشتراک‌گذاری پست را پیدا کنید.
  • مخاطبان را دعوت به انجام کاری کنید.

 

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا درباره اهمیت حضور در اینستاگرام و ترند‌‌های مهم اینستاگرام صحبت کنیم. سپس 11 مورد از ترند‌های اینستاگرام را به شما معرفی کردیم. همچنین نکاتی را برای استفاده از این ترندها جهت جذب مشتری، با شما در میان گذاشتیم. 

اگر با ترند‌های دیگری آشنا هستید که در این مقاله وجود نداشتند، می‌تواند نظرتان را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. اگر سوالی دربارۀ این مقاله دارید، حتماً در بخش نظرات از ما بپرسید؛ خیلی خوشحال می‌شویم که شما را راهنمایی کنیم.

 

منابع:

 | influencermarketinghub | www.digitaltrends

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.