راهنمای ارتباط با اینفلوئنسرهای ایرانی

نحوه ارتباط با اینفلوئنسرها در ایران

اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار رایج شده است. البته این روش جدید نیست؛ اما به‌واسطۀ شبکه‌های اجتماعی، خیلی بیشتر از قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله، می‌خواهیم به یک موضوع بسیار مهم بپردازیم: ارتباط با اینفلوئنسرها! کاری که می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. بسته به شخص مدنظرتان، نحوهٔ ارتباط با اینفلوئنسرها هم می‌تواند تفاوت داشته باشد. این کار عموماً آسان نیست؛ معمولاً این افراد دنبال‌کنندگان زیادی دارند؛ پس طبیعی است که پیام‌های زیادی دائماً برای‌شان ارسال شود و صندوق دایرکت‌شان از تعداد زیاد پیام‌های مخاطبین‌شان پر شود. شاید دیده شدن پیام‌تان در میان انبوه دایرکت‌های دیگر راحت نباشد؛ اما غیرممکن هم نیست.

به هر حال، این مقاله به‌منظور تسهیل ارتباط با اینفلوئنسرهای ایرانی تهیه شده است. می‌خواهیم بهترین و کارآمدترین روش‌ها را برای ارتباط با اینفلئونسرها به شما آموزش دهیم.

راه‌های ارتباط با اینفلوئنسرها به‌صورت حرفه‌ای

هر اینفلوئنسری مناسب شما نخواهد بود! این اولین نکته‌ای است که باید مدنظر داشته باشید. هرچقدر اینفلئونسرهای انتخابی، به حوزه کاری شما مرتبط‌تر باشند، احتمال موفقیت‌تان هم بیشتر خواهد بود.

قبل از هر کاری، باید هدف خود را از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ مشخص کنید. می‌خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید؟! قصد افزایش آگاهی از برند را دارید؟ شاید هم می‌خواهید میزان فروش محصولات‌تان را بالا ببرید.

اینفلوئنسر مارکتینگ

وقتی پاسخ این پرسش را بدهید، حداقل می‌دانید در مسیر درست حرکت می‌کنید.

توصیه خواندن: از شما دعوت می‌کنیم تا مقاله پیدا کردن اینفلوئنسر/کانال/پیج مناسب تبلیغات در اینستاگرام را بخوانید. اطلاعات بسیاری راجع‌به این روش بازاریابی کسب خواهید کرد.

برای دانستن نحوه ارتباط با اینفلوئنسرها، اول از همه بیو صفحه ایشان را بررسی کنید. احتمال دارد که در این قسمت، چگونگی ارتباط گرفتن را توضیح داده باشند؛ مثلاً اگر گفته بودند برای تبلیغات دایرکت دهید، خواهید دانست که باید برای تبلیغات دایرکت دهید! اما اگر روش خاصی بیان نشده بود، در ادامه خواهیم گفت که چه‌کار کنید.

۱. از دایرکت استفاده کنید

اولین روش ارتباطی‌ای که به ذهن هرکس می‌رسد، دایرکت دادن برای درخواست همکاری است. عاقلانه است؛ اما این نحوه ارتباط با اینفلوئنسرها بدون مشکل هم نیست!

برای مثال، ممکن است پیام‌تان در میان انبوه پیام‌های دیگر گم شود و به انتها برود؛ بنابراین، شاید ارتباط با بلاگرها از این طریق به جایی نرسد. البته که راه‌حل‌هایی هم وجود دارد.

راهنمای ارتباط با اینفلوئنسرهای ایرانی

مدتی قبل از اجرای کمپین، سعی کنید توجه اینفلوئنسر را جلب کنید. ساختن رابطه قبل از ارتباط گرفتن، می‌تواند دیده‌شدن‌تان را تسهیل کند.

این‌طور بگوییم، خودتان فالوور ایشان باشید. با محتوایی که تولید می‌کنند تعامل داشته باشید. حتی سعی کنید با اینفلوئنسر مدنظرتان، بحث‌های مرتبط با حوزه فعالیت‌شان داشته باشید. حوزه‌ای که قاعدتاً باید زمینه کاری خودتان هم باشد. در غیر این‌صورت، احتمالاً اینفلوئنسر موردبحث مناسب کمپین شما نخواهد بود!

نکته: ممکن است بخواهید کمپین گسترده و وسیعی اجرا کنید. کمپینی بزرگ که ماکرو اینفلوئنسرها بازیگران اصلی آن هستند. در چنین شرایطی، لازم نیست روی مرتبط بودن حوزه فعالیت اصرار داشته باشید.

بنابراین، اگر می‌خواهید پیام‌تان در دایرکت دیده شود، داشتن ارتباط قبلی، کلیدی است که این قفل را برای‌تان باز می‌کند!

۲. ارتباط از طریق پیج همکاری

گاهی نحوهٔ ارتباط با اینفلوئنسرها، از طریق پیج همکاری آن‌ها است. معمولاً اینفلوئنسرهایی که دنبال‌کننده زیاد دارند، زمان کافی برای پاسخ به درخواست‌های همکاری نخواهند داشت. برخی از این افراد، آدرس یک صفحه مجزا را به‌عنوان پیج همکاری در بیو پیج خود قرار می‌دهند.

پیج همکاری معمولاً ادمینی جداگانه دارد که به پیام‌ها و درخواست‌های همکاری رسیدگی می‌کند.

اگر ارتباط با اینفلوئنسرها را از این روش انجام می‌‌دهید، حتماً خواسته‌تان را کامل و شفاف در یک پیام بیان کنید. فراموش نکنید که کلی پیام دیگر در قالب درخواست همکاری برای آن پیج ارسال می‌شود. اینکه تمام خواسته‌تان در یک پیام باشد، از اتلاف وقت، برای هر دو طرف جلوگیری می‌کند.

۳. ارتباط از طریق مدیر برنامه

در برخی مواقع، ارتباط با اینفلوئنسرها باید از طریق مدیر برنامه‌های ایشان انجام شود. مثلاً ممکن است اینفلوئنسر مدنظر، شماره تماس مدیر برنامه‌هایش را در بیو صفحه‌اش گذاشته باشد تا برای هماهنگی تبلیغات با او تماس بگیرید.

در چنین شرایطی، هم می‌توانید از طریق پیام‌رسان‌هایی مثل واتساپ درخواست خود را مطرح کنید و هم می‌توانید از تماس تلفنی استفاده کنید. اتفاقاً این نحوه ارتباط با اینفلوئنسرها، بسیار هم حرفه‌ای است.

مجدداً تاکید می‌کنیم اگر قصد ارسال پیام در پیام‌رسان‌ها را دارید، درخواست‌تان را شفاف و واضح بیان کنید. در ضمن، سعی کنید در یک پیام تمام درخواست‌تان را بنویسید.

ارتباط با اینفلوئنسرهای ایرانی

۴. ارتباط از طریق ایمیل

یک راه ارتباطی حرفه‌ای!

ایمیل‌ها از قدیم به‌عنوان روش ارتباطی اصلی دنیای اینترنت محسوب می‌شوند. می‌توان گفت وقتی نحوهٔ ارتباط با اینفلوئنسرها از طریق ایمیل است، با شخصی حرفه‌ای طرف هستید!

نکته بسیار مهمی که باید رعایت کنید تا ایمیل‌تان خوانده شود، انتخاب درست موضوع یا Subject ایمیل ارسالی است. این قسمت را طوری بنویسید که توجه اینفلوئنسر را جلب کند و او را ترغیب به باز کردن پیام‌تان کند. در واقع، اگر Subject خوبی بنویسید، شانس دیده شدن ایمیل‌تان را بالا خواهید برد.

۵. ارتباط از طریق پلتفرم جریان

ساده‌ترین راه!

نحوه ارتباط با اینفلوئنسرها، می‌تواند موضوعی سخت و چالش‌برانگیز باشد؛ بالاتر هم به این موضوع اشاره کردیم. حتی وقتی بخواهید از طریق دایرکت تماس برقرار کنید، از مدتی قبل باید خودتان را به اینفلوئنسر مدنظر نشان دهید.

از طرفی دیگر، کارهایی مثل ایمیل زدن یا تماس با مدیر برنامه هم مشکلاتی خواهد داشت. نوشتن ایمیلی که اینفلوئنسر را متقاعد کند، می‌تواند زمان قابل‌توجهی از وقت ارزشمندتان را بگیرد. در ضمن، از کجا معلوم که نتیجه موفقیت‌آمیز باشد؟!

اما اگر سراغ پلتفرم جریان بیایید، کارتان بسیار راحت‌تر خواهد بود! بیایید چند مورد از مزایای جریان، برای ارتباط با بلاگرها یا اینفلوئنسرها را مرور کنیم:

  •       قبل از شروع کمپین، تعرفه اینفلوئنسرهای مختلف را ببینید و بر اساس بودجه‌ای که دارید، بهترین تصمیم را بگیرید.
  •       خیلی آسان و سریع، تبلیغاتتان به دست اینفلوئنسرهای مدنظرتان خواهد رسید.
  •       محتوای تولیدی توسط اینفلوئنسر را ببینید و اگر موافق بودید، آن را برای انتشار تائید کنید.
  •       در پایان کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ‌تان، گزارش کامل آن را از جریان دریافت کنید.

همچنین، طی برگزاری کمپین، می‌توانید از کمک مشاوران حرفه‌ای ما بهره ببرید.

ما کمکتان می‌کنیم بهترین اینفلوئنسرها را در دسته‌بندی‌های مختلف مثل طنز و سرگرمی، خانواده و کودک، هنر و عکاسی و … انتخاب کنید.

بنابراین، اگر می‌خواهید یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ حرفه‌ای برگزار کنید، بدون اینکه دغدغه ارتباط با اینفلوئنسرها و هماهنگی‌های دیگر را داشته باشید، توصیه می‌کنیم حتماً از پلتفرم جریان استفاده کنید تا بهترین نتایج را بگیرید.

ارتباط با اینفلوئنسرهای ایرانی

اما اگر می‌خواهید خودتان مستقیماً ارتباط بگیرید، باید در نوشتن پیام درخواست، وسواس زیادی به خرج دهید.

راهنمای نوشتن پیام برای اینفلوئنسرهای اینستاگرام

چه می‌خواهید بگویید؟ چگونه قرار است درخواست‌تان را مطرح کنید؟ در نظر داشته باشید که جدا از درخواست شما، کلی پیام دیگر برای ارتباط با اینفلوئنسرها فرستاده می‌شود؛ پس باید متن‌ درخواست‌تان را طوری تهیه کنید که در میان باقی پیام‌ها بدرخشد!

همان‌ طور که قبلاً در همین  مقاله گفتیم، قبل از هرچیزی باید هدف خودتان از اینفلوئنسر مارکتینگ را مشخص کنید. به این ترتیب، خواهید دانست که باید چه درخواستی از اینفلوئنسر داشته باشید. به بیان دیگر، درخواست‌تان باید کاملاً شفاف باشد. شفاف به این معنی که مشخص باشد چه انتظاری از طرف مقابل دارید و در عوض، چه پیشنهادی به او ارائه می‌کنید. پول می‌دهید یا مثلاً محصول برایش می‌فرستید؟ همچنین تکلیف مسائل دیگر هم باید روشن شود. مثلاَ اینکه محتوا باید توسط اینفلوئنسر آماده شود یا قرار است محتوای ارسالی توسط شما را منتشر کند؟

مسئله بسیار مهم دیگر اینکه پیام ارسالی حتماً باید شخصی‌سازی شده باشد! بیایید پیام‌های تبریک سال نو را برای مثال در نظر بگیریم. شما کدام را ترجیح می‌دهید؟

۱) پیامی که یک متن ساده دارد و مطمئن هستید عیناً برای تمام لیست مخاطبین فرستنده ارسال شده است.

۲) پیامی که مختص شما نوشته شده و حتی نام‌تان در آن ذکر شده است. پیامی که مطمئن هستید فقط برای شما ارسال شده است.

به احتمال خیلی زیاد، شما هم مثل عموم مردم گزینه (۲) را ترجیح می‌دهید. این موضوع راجع‌به متن پیام همکاری هم صدق می‌کند.

قطعاً وقتی اینفلوئنسر ببینید متن پیامی که برای او فرستاده‌اید، مختص او تهیه شده است، حس بسیار بهتری نسبت به شما و برندتان پیدا خواهد کرد؛ در نتیجه، احتمال موفقیت کمپینتان هم بیشتر خواهد شد.

پس، تحت هیچ شرایطی اجازه ندهید متن‌ پیامتان مثل مورد اول شود. هیچ‌کس پیام‌های اصطلاحاً Send to All را دوست ندارد.

در تصویر زیر، نحوهٔ ارتباط با اینفلوئنسرها را از طریق یک پیام شفاف و کامل می‌بینید.

ارتباط با اینفلوئنسرها

ارتباط با اینفلوئنسرها شاید آسان نباشد، اما سخت هم نیست!

همان‌ طور که در این مقاله خواندید، قبل از اجرای کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ، باید نحوهٔ ارتباط با اینفلوئنسرها را یاد بگیرید. این افراد، دنبال‌کنندگان زیادی دارند و طبیعی است که کلی پیام در صندوق پیام‌های‌شان وجود داشته باشد. پس توجه به چند نکته برای ارتباط موثر ضروری است:

  •       لیستی از اینفلوئنسرهای حوزۀ کاری‌تان تهیه کنید. هرچقدر این افراد به موضوع فعالیت‌ شما مرتبط‌تر باشند، احتمال موفقیت کمپینتان هم بیشتر خواهد بود.
  •       ببینید شخص اینفلوئنسر چه راهی را برای تماس انتخاب کرده است؛ از همان روش اقدام کنید.
  •       درخواستتان را شفاف و واضح بیان کنید. در همان پیام اول مشخص کنید چه چیزی از اینفلوئنسر می‌خواهید و در عوض چه چیزی به او می‌دهید.
  •       اینفلوئنسر را تحت فشار نگذارید و اجازه دهید با خیال راحت تصمیم بگیرد؛ اگر جواب منفی شنیدید سراغ اینفلوئنسر بعدی لیست‌تان بروید.
  •       برای نوشتن پیام درخواست همکاری دقت و وسواس به خرج دهید. کاری کنید که متن‌تان در میان انبوه پیام‌های دیگر مثل الماس بدرخشد و توجه اینفلوئنسر را جلب کند.

در نهایت، اگر می‌خواهید پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب و ارتباط با او برای‌تان آسان باشد، جریان با داشتن لیست کاملی از اینفلوئنسرهای هر حوزه، آماده خدمت‌رسانی به شما است.

اگر از این مقاله خوش‌تان آمد، آن را برای دوستان‌تان هم بفرستید.

منابع: Favikon | Neal Schaffer | Inzpire

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.