تاثیر تبلیغات در اینستاگرام

اهمیت و تأثیر تبلیغات در اینستاگرام

با پیشرفت تکنولوژی نوع تبلیغات هم به‌کلی تغییر کرده است. تا چند سال قبل تبلیغات را فقط در رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله و سطح شهر می‌دیدیم؛ اما الان بیشتر تبلیغاتی که می‌بینیم در فضای مجازی است.

شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام میلیون‌ها کاربر در ایران دارند و فضای خوبی برای تبلیغات اکثر کسب‌وکارها هستند؛ اما تاثیر تبلیغات در اینستاگرام واقعاً چقدر خواهد بود؟

آیا می‌دانستید ۵۰ درصد کاربران وقتی تبلیغات یک برند را در اینستاگرام می‌بینند، بیشتر به آن برند علاقه‌مند می‌شوند؟ در ادامۀ این مقاله می‌خواهیم درمورد تاثیر تبلیغات در اینستاگرام توضیح دهیم. بعد از مطالعۀ مقاله به این نتیجه می‌رسید که تبلیغات در اینستاگرام برای کسب‌وکارتان مفید است یا فقط پولتان را دور می‌ریزید.

تبلیغات در اینستاگرام چگونه است؟

اهمیت تبلیغات در اینستاگرام به‌قدری زیاد است که حتی برندهای خیلی معروفی مثل کوکاکولا، بنز و… هم از این شبکۀ اجتماعی برای تبلیغات استفاده می‌کنند. اولین راه برای تبلیغ در اینستاگرام این است که از سرویس تبلیغاتی آن استفاده کنید. سرویس تبلیغاتی اینستاگرام بنر شما را بین پست‌ها، استوری‌ها و ریلزهایی که کاربران می‌بینند نمایش می‌دهد. این سرویس متأسفانه در ایران قابل استفاده نیست.

ما که ساکن ایران هستیم برای تبلیغ در اینستاگرام، باید محتوای تبلیغاتی خودمان را به پیج‌های مختلف بدهیم تا آن را منتشر کنند. اینستاگرام چند قالب مختلف برای انتشار محتوا دارد. 

قدم اول برای تبلیغ در اینستاگرام این است که فرمت مناسب را برای تبلیغتان انتخاب کنید و متناسب با آن محتوای تبلیغاتی بسازید. تبلیغ شما در اینستاگرام می‌تواند به شکل‌های زیر باشد:

  • عکس تکی
  • عکس اسلایدی
  • ویدیو تکی
  • ویدیو اسلایدی
  • استوری تکی
  • استوری سریالی (چند استوری پشت سر هم)
  • ریلز

در آپدیت‌های جدید اینستاگرام اهمیت و میزان نمایش ویدیوها بیشتر از قبل شده است. به همین دلیل برای افزایش تاثیر تبلیغات در اینستاگرام، بهتر است از محتوای ویدیویی استفاده کنید.

برای اینکه محتوای تبلیغاتی خودتان را در اینستاگرام منتشر کنید، ۳ راه پیش روی شما قرار دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

 برای این که تبلیغات اینستاگرامی خودتان را به‌سادگی و بهینه انجام دهید، تبلیغات اینستاگرام جریان این امکان را دراختیارتان قرار داده است که بدون اتلاف وقت، کمپین تبلیغاتی مناسب خود را بسازید و آن‌ها را مدیریت کنید. بیایید ببینیم جریان چه نوع تبلیغاتی را ارائه می‌دهد:

۱. تبلیغ از نوع تعرفه‌ای

در تبلیغات تعرفه‌ای با توجه به نوع کسب‌وکارتان، یک یا چند پیج را برای تبلیغ انتخاب می‌کنید. در این روش، دست شما برای انتخاب پیج‌هایی که تبلیغات را منتشر می‌کنند باز است و می‌توانید بهترین پیج‌ها را برای تبلیغ انتخاب کنید تا بازدهی تبلیغات شما افزایش پیدا کند.

تبلیغات تعرفه‌ای ۲ دسته هستند:

  •  تبلیغات انتشار محتوا
  •  تبلیغات اینفلوئنسری

تفاوت این ۲ روش در نوع محتوای تبلیغ است. اگر می‌خواهید محتوای تبلیغ توسط خودتان تهیه شود، از روش تبلیغات انتشار محتوا استفاده کنید. درصورتی که قصد دارید محتوای شما توسط اینفلوئنسر تولید شود، باید از روش تبلیغات اینفلوئنسری استفاده کنید که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

۲. تبلیغ بازدیدی (گسترده)

در تبلیغات بازیدی اینستاگرام، محتوای تبلیغاتی شما به هر میزانی که هزینه پرداخت کنید به کاربران نمایش داده می‌شود. یعنی اینکه تبلیغ شما به‌صورت گسترده در چندین پیج بزرگ و کوچک به نمایش درمی‌آید. این پیج‌ها معمولاً محتوای عمومی و سرگرم‌کننده تولید می‌کنند و به همین دلیل از هر قشری فالوور دارند. طبق آمار رسمی اینستاگرام، ۹۰ درصد کاربران این شبکۀ اجتماعی حداقل یک پیچ کاری را فالو دارند؛ پس با این نوع تبلیغات هم شانس جذب فالوور را دارید.

البته هدف از تبلیغات بازدیدی این نیست که فالوور زیادی را جذب کنید. این نوع تبلیغات بیشتر به خاطر برندسازی و جاافتادن برندتان در بازار کاربرد دارد. وقتی یک کاربر تبلیغ شما را در چند پیج ببیند، قطعاً برندتان در ذهنش ثبت خواهد شد.

۳. تبلیغ اینفلوئنسری

اینفلوئنسرها افرادی هستند که روی مردم جامعه تأثیر زیادی می‌گذارند. خیلی از افراد سبک زندگی اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند و سعی دارند شبیه آن‌ها باشند. در نتیجه تبلیغات توسط اینفلوئنسرها، می‌تواند تاثیر تبلیغات در اینستاگرام را بیشتر کند.

در این نوع از تبلیغات، اینفلوئنسرها کالا یا خدمات شما را به دنبال‌کنندگان خودشان معرفی می‌کنند. از آنجا که این افراد فالوورهای خیلی زیادی دارند، کسب‌وکار شما به هزاران نفر معرفی می‌شود. این معرفی اگر با زبان خود شخص اینفلوئنسر انجام شود، قطعاً تأثیر خیلی بیشتری خواهد داشت. در تبلیغ اینفلوئنسری سعی کنید تولید محتوا را به خود شخص بسپارید و از محتوای آماده استفاده نکنید.

اینفلوئنسرها معمولاً دایرکت‌ها و پیام‌های زیادی دریافت می‌کنند. پس در اکثر موارد برقراری ارتباط با این افراد برای تبلیغات سخت خواهد بود. 

جریان با فراهم آوردن لیستی از اینفلوئنسرها و پیج‌هایی که شناخته شده هستند، کار شما را راحت کرده است. دیگر نیاز نیست کلی زمان صرف جستجو و ارتباط گرفتن با اینفلوئنسرهای مناسب کسب‌وکارتان کنید. در این بخش امکان دسته‌بندی موضوعی پیج‌ها وجود دارد و به‌راحتی پیج‌ها و اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزهٔ کاری خودتان را پیدا می‌کنید. در ضمن، هزینه تبلیغات در این پیج‌ها هم نمایش داده شده و برحسب بودجه تبلیغاتی‌تان می‌توانید آن پیج‌ها را انتخاب کنید.

در این صفحه از جریان فیلترهایی در سمت راست و بالای صفحه وجود دارند که کار شما را سریع‌تر می‌کنند. 

لیست اینفلوئنسرهای جریان

هزینه تبلیغات در اینستاگرام چقدر است؟

همان طور که گفتیم، اینستاگرام محیط خیلی خوبی برای تبلیغات است و روش‌های مختلفی برای تبلیغات در آن وجود دارد. با وجود این، تبلیغ در اینستاگرام به‌خصوص برای کسب‌وکارهای کوچک که سرمایه اندکی دارند، احتمالاً گران‌قیمت و پرهزینه است.

هزینه تبلیغات در اینستاگرام به ۲ بخش تقسیم می‌شود:

۱. هزینه محتوای تبلیغ

۲. هزینه نمایش تبلیغ

یکی دیگر از فاکتورهایی که تاثیر تبلیغات در اینستاگرام را بالا می‌برد، محتوای جذاب است! حتی با گوشی موبایل هم می‌توانید محتوای جذابی برای تبلیغ تهیه کنید؛ پس لازم نیست که برای تهیه محتوای تبلیغات هزینه زیادی پرداخت کنید. هرچقدر که هزینه تولید محتوای تبلیغ کمتر شود، از آن طرف بودجه بیشتری برای نمایش تبلیغ خواهید داشت.

تبلیغات در اینستاگرام نرخ خاصی ندارد و با هیچ فرمولی نمی‌توانید هزینه پیج‌های مختلف را محاسبه کنید. پیج‌ها معمولاً با توجه به تعداد فالوور و میزان تعامل آن‌ها (انگیجمنت) رقمی را برای تبلیغات مشخص می‌کنند. اینفلوئنسرها به دلیل میزان تعامل بیشتری که دارند، هزینه تبلیغات در پیجشان نسبت به بقیه پیج‌ها بالاتر است. هزینه تبلیغات در پیج اینفلوئنسرها را می‌توانید در جریان ببینید که از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴۰ یا ۵۰ میلیون تومان هم ادامه دارد.

مثلاً شما می‌توانید در بعضی از پیج‌های عمومی و سرگرمی مثل ورزش۳ با بیش از ۴ میلیون فالوور، با پرداخت تنها ۹۰۰ هزار تومان تبلیغ کنید.

هزینه تبلیغات در پیج ها

 

توجه: در جریان برای تبلیغات اینفلوئنسری به حداقل ۳ میلیون تومان و برای تبلیغات بازدیدی به حداقل ۱ میلیون تومان بودجه نیاز دارید. حالا با توجه به مواردی که تا اینجا گفتیم، آیا تبلیغات در اینستاگرام ارزشش را دارد؟

بالاخره در اینستاگرام تبلیغ کنیم یا نه؟

هر چیزی که لازم بود در مورد تبلیغات در اینستاگرام بدانید را به شما گفتیم. حالا به این سؤال پاسخ می‌دهیم که تاثیر تبلیغات در اینستاگرام چقدر است و آیا به اندازه هزینه‌ای که پرداخت می‌کنیم بازدهی خواهد داشت؟

اول از همه باید بگوییم فضای اینستاگرام برای تبلیغ هر نوع کسب‌وکاری مناسب نیست.

طبق آمارهایی که منتشر شده است، بیشتر از 60 درصد کاربران اینستاگرام در بازۀ سنی 18 تا 34 سال هستند. درواقع باید گفت که اکثر جامعه کاربران اینستاگرام را جوانان تشکیل می‌دهند. پس اگر بیشتر مشتریان شما افراد مسن هستند، احتمالاً نتیجه خیلی خوبی از تبلیغ در اینستاگرام دریافت نمی‌کنید. در مورد بعضی از کسب‌وکارهای خدماتی مثل: تعمیرگاه خودرو، کارواش و… هم دقیقاً همین مشکل وجود دارد. اینستاگرام برای تبلیغات بعضی از کسب‌وکارها مثل تولیدکنندگان ماشین‌آلات صنعتی یا فروشندگان مصالح چندان مناسب نیست.

از آن طرف تاثیر تبلیغات در اینستاگرام برای کسب‌وکارهای فروشگاهی و آموزشی بسیار زیاد است. اگر پیج فروشگاهی دارید یا دوره آموزشی می‌فروشید، حتماً برای دیده شدن در اینستاگرام باید تبلیغات کنید. در صورتی که می‌خواهید در اینستاگرام تولید محتوا کنید یا به یک اینفلوئنسر تبدیل شوید، باز هم باید تبلیغات کنید. این نکته را فراموش نکنید که هر تبلیغی بازدهی بالایی ندارد و تاثیر تبلیغات در اینستاگرام به عوامل مختلفی وابسته است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم

چند نکته دربارۀ بازدهی تبلیغات در اینستاگرام

احتمالاً این سؤال در ذهن شما به وجود آمده است که به‌ازای مبلغی که بابت تبلیغات در اینستاگرام پرداخت می‌کنیم چقدر مشتری یا فالوور جذب پیجمان می‌شود؟ 

اصلاً جواب دقیقی برای این سؤال وجود ندارد؛ چون موفقیت تبلیغ شما در این شبکۀ اجتماعی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه، چند نکته می‌گوییم که با رعایت آن‌ها بازدهی تبلیغات شما در اینستاگرام بیشتر می‌شود.

انتخاب رسانۀ مناسب

هر پیج و اینفلوئنسری برای تبلیغ شما مناسب نیست. باید در پیجی تبلیغ کنید که فالوورهای آن به محصول یا خدمات شما نیاز داشته باشند. تاثیر تبلیغات در اینستاگرام زمانی افزایش می‌یابد که بهترین پیج‌ها را برای تبلیغات انتخاب کنید. قبل از تبلیغ حتماً سابقه پیج را بررسی کنید و مطمئن شوید که پیج موردنظرتان فالوور فیک نمی‌زند. 

اگر در جریان کمپین تبلیغاتی‌تان را بسازید، این پلتفرم به شما در حین ساخت کمپین پیج‌های مناسب شما را پیشنهاد می‌دهد. جریان از سیستمی هوشمند برخوردار است. به این شکل که بازدهی و اینسایت هر پیج ناشر (پیجی که در آن تبلیغ شما منتشر می‌شود) را بررسی کرده و در صورت بهینه و به‌صرفه بودن، آن را به شما پیشنهاد می‌دهد؛ بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که در پیج درستی تبلیغ می‌کنید.

تحلیل مداوم

بعد از اینکه تبلیغ خودتان را منتشر کردید، باید عملکرد آن را بسنجید. جریان برای هر کمپین، گزارشی کامل از میزان عملکرد پیج ناشر و اینکه چه تعداد بازدید و تعامل برای شما داشته را ارائه می‌دهد.

اما اگر خارج از سرویس جریان تبلیغ کرده‌اید، برای تحلیل عملکرد تبلیغات می‌توانید از پیج منتشرکنندهٔ تبلیغ درخواست کنید تا قابلیت Add Paid Partnership را برای پست یا استوری تبلیغ شما فعال کند. به این ترتیب شما هم می‌توانید آمار insight پست یا استوری تبلیغ را ببینید.

اینسایت

 

در بخش اینسایت، اول از همه به میزان Reach (بازدید) پست یا استوری توجه کنید. عدد این قسمت نشان می‌دهد که چند نفر تبلیغات شما را دیده‌اند. بعد از آن، قسمت Engagement را مشاهده کنید. در این قسمت تعداد افرادی که با پست یا استوری تعامل داشته‌اند را مشاهده می‌کنید.

اینسایت

علاوه‌ بر این موارد، تعداد فالووری که بعد از انجام تبلیغ دریافت می‌کنید را هم محاسبه کنید. تعداد دایرکت‌های دریافتی و تعاملاتی که با پست و استوری‌های اخیر شما هم انجام می‌شود، در بررسی و تحلیل تبلیغات نقش دارند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در تحلیل تبلیغات باید به آن توجه کنیم، میزان جذب مشتری و فروش است.

حتماً باید آمار فروشی که از هر تبلیغ دارید را بررسی کنید. این تحلیل‌ها باید به‌صورت مداوم و مستمر انجام شوند؛ یعنی حساب کنیم که از هر تبلیغ و فعالیتی که برای پیجمان داشتیم، چه نتیجه‌ای حاصل شده است. در ادامه، این موضوع را بیشتر باز می‌کنیم و توضیحات کامل‌تری در این مورد می‌دهیم.

آمادگی قبل از تبلیغ

فرض کنید تبلیغتان محتوای جذابی دارد و آن را در پیج‌های مناسبی نمایش داده‌اید؛ اما نتیجه چنگی به دل نمی‌زند. حالا فکر می‌کنید مشکل کجاست؟

جواب: احتمال دارد که مشکل از پیج خودتان باشد. یعنی چه؟

پیج شما باید عکس پروفایل، بایو، هایلایت و طراحی ظاهری مناسبی داشته باشد تا کاربران شما را فالو کنند. اگر پیج فروشگاهی دارید، باید عکس‌ها و توضیحات مناسبی از محصولاتتان داخل پیج قرار دهید.

ما در یک مقاله، لیست کارهایی که قبل از تبلیغ در اینستاگرام باید انجام دهید را برای شما آورده‌ایم که حتماً به دردتان می‌خورد.

چگونه تاثیر تبلیغات در اینستاگرام را اندازه بگیریم؟

در بخش قبلی در مورد تحلیل عملکرد تبلیغات صحبت کردیم؛ اما هدف ما از تبلیغ در اینستاگرام فقط جذب فالوور نیست. وقتی در کاری سرمایه‌گذاری می‌کنیم، انتظار داریم که سودی از آن به‌دست بیاوریم. تبلیغات هم نوعی سرمایه‌گذاری است و باید به‌ نسبت هزینه‌ای که بابت آن پرداخت می‌کنیم، سودی برای ما داشته باشد.

برای اینکه ببینیم تبلیغات ما در اینستاگرام چه تأثیری داشته است، باید نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را برای آن محاسبه کنیم. فرمول محاسبۀ ROI به‌صورت زیر است:

(سود خالص از تبلیغات – هزینۀ تبلیغات) / هزینۀ تبلیغات = نرخ بازگشت سرمایه

اگر نرخ بازگشت سرمایه را در عدد ۱۰۰ ضرب کنید، درصد بازگشت سرمایه به دست می‌آید. فرض کنید سود خالص شما از فروش هر محصول ۱۰۰ هزار تومان باشد. حالا اگر ۱ میلیون تومان بابت تبلیغات هزینه کنید و ۲۰ محصول بفروشید، درصد بازگشت سرمایه شما ۱۰۰ درصد می‌شود. یعنی تبلیغات شما به اندازه هزینه‌ای که بابت آن پرداخت کرده بودید سود داشته است.

چطور از تبلیغات در اینستاگرام بهترین نتیجه را بگیریم؟

در این مقاله راجع‌به انواع تبلیغات در اینستاگرام و هزینۀ آن توضیح دادیم. همچنین نکاتی را گفتیم که با رعایت آن‌ها تأثیر تبلیغاتتان چند برابر می‌شود. در نهایت هم یاد دادیم که چطور عملکرد تبلیغات در اینستاگرام را بررسی و تحلیل کنید. تبلیغات در اینستاگرام برای همۀ کسب‌وکارها به یک اندازه سودمند نیست.

بعضی از پیج‌ها به خصوص آنلاین‌شاپ‌ها، با تبلیغات اصولی می‌توانند چندین برابرِِ هزینه تبلیغاتشان فروش داشته باشند. 

با توجه به نکاتی که در این مقاله گفتیم، جریان می‌تواند امکاناتی را در اختیار شما قرار دهد که کمپینی بی‌نقص راه‌اندازی کنید و در هر مرحله نتایج آن را رصد کنید. همین الان می‌توانید کمپین تبلیغاتی خودتان را با جریان شروع کنید. هرگونه سوالی در مورد ساخت کمپین دارید حتما در بخش دیدگاه‌ها با ما مطرح کنید تا در اسرع به شما پاسخ دهیم. 

 

منابع: business.instagram.com | business.com | lyfemarketing.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.