اشتباهات رایج در اینستاگرام

۱۴ تا از رایج‌ترین اشتباهات در اینستاگرام که نباید انجام داد

شنیده‌اید که می‌گویند انسان جایزالخطاست؟ یعنی امکان اشتباه و خطا در او وجود دارد؛ حتی در مدیریت پیج اینستاگرامی! 

اشتباهات گاهی برای ما خسارت‌های جبران‌ناپذیری به همراه دارند؛ مثلا در پیج‌ های فروشگاهی که می‌خواهند زودتر به فروش و درآمد برسند یا حتی پیج‌هایی که برای برندسازی در اینستاگرام فعالیت دارند، همه برای رشدشان و متمایز شدن در میان رقبا باید از این اشتباهات دوری کنند.

نگران نباشید! در این مقاله قرار است به تمام اشتباهات رایج در اینستاگرام اشاره کنیم. با شناخت آن‌ها، رشد سریعتری در اینستاگرام را تجربه خواهید کرد. 

این شما و این هم اشتباهات مرگبار اینستاگرام!

 ۱۴ اشتباه مرگبار در اینستاگرام

 

ما  برحسب تجربه و نتایج به‌دست‌آمده در اینستاگرام، تمام اشتباهات ممکن را جمع‌آوری کرده‌ایم و در اختیار شما قرار داده‌ایم.

لطفا برای رشد پیجتان از این ۱۴ اشتباه دوری کنید!

 

۱. بایوی ضعیف 

یکی از مهم‌ترین موارد از اشتباهات رایج در اینستاگرام، نوشتن بایوی نادرست و ضعیف است. بایوی اینستاگرام تنها جایی است که در آن نام تجاری، اطلاعات تماس، توضیحات مختصر دربارۀ برند و لینک را یکجا می‌توان در معرض دید مخاطب قرار داد.

در قسمت بایو با استفاده از یک متن کوتاه (حداکثر ۱۵۰ کاراکتر) می‌توانید مخاطبی را که برای اولین بار به پیج شما وارد شده است، جلب کرده و به فالوورتان تبدیل نمایید.

برای نوشتن بایوی حرفه‌ای موارد زیر را رعایت کنید: 

  • نوشتن نام کامل برند/شرکت
  • توضیح مختصر راجع‌به حوزهٔ کسب‌وکار
  • گذاشتن لینک‌های کسب‌وکار مانند لینک وب‌سایت،‌ شبکه‌های اجتماعی
  • استفاده از هشتگ‌های مرتبط با کسب‌وکار

 

اگر نکته: صاحب یک پیچ فروشگاهی هستید، حتما لینک‌های مربوطه برای خرید مشتریان  را در بایو قرار دهید. این کار دو فایده دارد؛ جلب اعتماد مشتری و دسترسی آسان مشتری برای خرید. 

در تصویر زیر نمونۀ یک بایوی مناسب برای پیج فروشگاهی را قرار داده‌ایم:

اشتباهات رایج در اینستاگرام

۲. تولید محتوا بدون استراتژی

تعیین استراتژی برای پیج اینستاگرام اهمیت زیادی دارد. اگر شما در پیج خود طبق برنامه‌ای درست و منظم، محتوا می‌سازید و از هشتگ‌های مرتبط با حوزۀ کاری خود، کپی‌رایتینگ خلاقانه، قالب پیج ثابت، راه‌های ارتباطی و فروش درست محصول استفاده می‌کنید، یعنی استراتژی درستی تعیین کرده‌اید.

نداشتن استراتژی برای پیج، نه‌تنها یک اشتباه بزرگ محسوب می‌شود، بلکه به منزلۀ از دست دادن فرصت‌های طلایی است. تعیین استراتژی درست برای رسیدن به هدفی که در شروع مسیر مشخص کرده‌اید، کمک خواهد کرد.

 

۳. عدم فعالیت منظم در اینستاگرام 

فعالیت منظم در اینستاگرام تاثیر مستقیمی در افزایش تعداد فالوورها و به‌دنبال آن افزایش نرخ تعامل پیج دارد. شما باید روزانه تعداد مشخصی استوری و پست با محتوای ارزشمند و کاربرپسند منتشر کنید؛ همچنین می‌توانید به‌صورت هفتگی یا ماهانه لایو برگزار کنید یا هر از گاهی ریلز بسازید. 

پیشنهاد می‌کنیم برای فعالیت منظم یک تقویم محتوایی برای پیج خود بسازید و در آن موضوع محتوا، عنوان محتوا و تاریخ انتشار را مشخص کنید، سپس طبق همان برنامه فعالیت داشته باشید.

 

۴. تعامل نداشتن و مسئول نبودن نسبت به فالوورها

اگرچه مدیریت اینستاگرام و تعامل با مخاطب‌ها زمان‌بر است؛ اما ارزش زیادی دارد. فراموش نکنید که برقراری رابطه با فالوورها مانند برقراری ارتباط با دوستانتان است؛ اگر به آن‌ها ارزش ندهید، هر لحظه ممکن است پیج شما را ترک کنند.

به تمامی کامنت‌ها، نظرات و دایرکت‌ها پاسخ دهید تا تعامل را حفظ کنید. بی‌پاسخ ماندن سوالات مخاطب باعث می‌شود پیج شما را ترک کنند و به رقیبان شما روی بیاورند.

۵. تبلیغ بیش از اندازه در پیج به‌جای تولید محتوای کاربردی 

ارزش گذاشتن به مخاطب با تولید محتوای کاربردی ایجاد می‌شود. اگر تعادل بین تولید محتوای خوب و تبلیغ در پیج به هم بخورد؛ یعنی بیشتر از اینکه محتوای مورد علاقهٔ کاربر را تولید کنید، مدام او را با محتوای تبلیغاتی بمباران کنید، منتظر از دست دادن فالوورهایتان باشید! 

 

۶. استفادۀ زیاد و نابجا از هشتگ‌ها

هشتگ اینستاگرام به کاربران اینستاگرام کمک می‌کنند تا محتوا و پست شما را پیدا کنند؛ اما استفادۀ بیش از حد آن نادرست است. با اینکه می‌توان زیر هر پست از ۳۰ هشتگ استفاده کرد؛ ولی پیشنهاد ما این است که از تعداد متداول هشتگ در هر پست استفاده کنید. به کار بردن ۱٠ هشتگ مرتبط با موضوع پست و حوزه کاری‌تان برای ارتقا و بهبود پیج مناسب است.

البته باید اشاره کرد انتشار هشتگ‌های غیرمرتبط با موضوع پست یا استفاده نکردن از هشتگ نیز از جمله اشتباهات رایج در اینستاگرام است.

این مثال خنده‌دار را همیشه به یاد داشته باشید؛ پست‌های بدون هشتگ مانند گوسفندان بدون چوپان هستند! از آنجایی که رقابت بر سر تولید محتوا در اینستاگرام زیاد است، اگر پست شما بدون هشتگ منتشر شود بین پست‌های دیگر گم می‌شود و کاربر با سرچ کلمه مرتبط به محتوای شما دسترسی نخواهد داشت.

تصویر زیر را ببینید، نمونۀ استفادۀ درست از هشتگ‌های مرتبط با تعداد مناسب است.

 

اشتباهات رایج در اینستاگرام

۷. استفاده از ربات‌ها و خرید فالوور، لایک و کامنت فیک 

گاهی صاحبان کسب‌وکار یا ادمین‌های پیج، برای رشد سریع‌تر و داشتن فالوورهای بیشتر، نسبت به خرید فالوور، لایک و کامنت فیک اقدام می‌کنند. باید گفت این از مخرب‌ترین اشتباهات رایج در اینستاگرام است.

فالوور فیک برخلاف قوانین و الگوریتم‌های اینستاگرام است؛ یعنی اینستاگرام سریعاً فعالیت‌های فیک و جعلی را تشخیص می‌دهد و پیج خطاکار را مسدود (بلاک) می‌کند. مثلا پیجی را در نظر بگیرید که ۱۰۰۰ نفر فالوور دارد اما با خرید لایک فیک، تعداد لایک‌های پست خود را به ۱۵ هزار رسانده است! مخاطب عدم تناسب این رقم‌ها را متوجه خواهد شد و این باعث سلب اعتماد او می‌شود.

در یک کلام به شما بگوییم که هزینه کردن برای خرید فالوور و تعاملات فیک، اصلا ارزش ریسک کردن ندارد.

 

۸. استفاده از محتوای کپی و تکراری از بقیه اکانت‌ها

زمانی‌که یک پیج از محتواهای تکراری استفاده می‌کند، کاربر به‌راحتی متوجه می‌شود که برای موضوعات منتشر شده زمان و وقت کافی صرف نشده‌ و این اشتباهی بزرگ است. در تولید محتوای پیج خود خلاق باشید و از محتواهایی که چندین بار در پیج‌های مختلف منتشر شده است، استفاده نکنید. 

 

۹. کیفیت را فدای کمیت کردن 

پست‌هایی که بیشترین توجه را جلب می‌کنند، پست‌های هستند که  تصاویر یا ویدیوهای با کیفیتی دارند. در اینستاگرام رزولوشن مهم است؛ هرگز محتوا با وضوح پایین را منتشر نکنید. 

بگذارید یک راهکار برای آپلود تصاویر باکیفیت به شما معرفی کنیم؛ برای اینکه کیفیت تصاویر هنگام آپلود در اینستاگرام کم نشود، ابعاد تصاویر را دو برابر ابعاد اینستاگرام ایجاد کنید تا هنگام انتشار، کیفیت و رزولوشن آن کاهش نیابد.

 

۱۰. استفاده نکردن از امکانات و فیچرهای جدید اینستاگرام 

اینستاگرام به‌طور مداوم، امکانات و فیچرهای جدیدی را معرفی می‌کند. در این فیچرها سعی دارد نیازهای کاربران را رفع کند و اپلیکیشن اینستاگرام را به پلتفرمی محبوب‌تر تبدیل نماید. شما باید از فیچرهای جدید اینستاگرام مطلع باشید و از آن‌ها استفاده کنید. با استفاده از فیچرهای جدید می‌توانید محتوای ترند تولید کنید که بیشتر هم دیده می‌شود؛ مثل ریلزها 

 

بخوانید: آموزش فعال کردن ریلز اینستاگرام در آیفون و اندروید (3 روش)

 

۱۱. عدم توجه به اینسایت و آنالیز اینستاگرام 

اینستاگرام نتایج بسیار کامل و دقیقی از تجزیه‌وتحلیل هر پست در اختیار شما قرار می‌دهد. شما با بررسی این دیتاها می‌توانید تشخیص دهید که کجای کار می‌لنگد. برای بررسی و آنالیز پیج، باید اکانت شما «business account» باشد. 

برای مشاهده اطلاعات، ابتدا به «setting» رفته سپس روی «insight» کلیک کنید. 

تصویر زیر بخش اینسایت اینستاگرام را نشان می‌دهد، همان طور که قابل مشاهده است ارقام و نمودارهایی از پیج در اختیار شما قرار داده می‌شود.

اشتباهات رایج در اینستاگرام

۱۲. پرایوت کردن پیج 

این اشتباهی است که گاهی اوقات کسب‌وکارها بدون اینکه متوجه شوند در اینستاگرام مرتکب می‌شوند. وقتی حساب شما روی «private» تنظیم شود، هیچ‌کس نمی‌تواند بدون اکسپت کردن شما به محتوای پیجتان دسترسی داشته باشد. در نتیجه، بیشتر افراد از فالوکردن پیج اجتناب می‌کنند و آن را نادیده می‌گیرند. 

به تنظیمات پروفایل خود بروید و گزینه «Private» را غیرفعال کنید. وقتی حساب شما باز و عمومی است، همه می‌توانند محتوای شما را بدون هیچ‌گونه مانعی مشاهده کنند و به اشتراک بگذارند.

حتما به یاد داشته باشید، پرایوت کردن در پیج‌های فروشگاهی، باعث عدم فروش و کم شدن فالوورها می‌شود.

 

۱۳. عدم استفادۀ مناسب از کپشن 

مورد سیزدهم از اشتباهات رایج در اینستاگرام، عدم استفادۀ مناسب از کپشن است. برای اینکه کپشن پست‌های‌تان طبق اصول و مطابق با سلیقه کاربر باشد، موارد زیر را رعایت کنید:

  • از نوشتن کپشن‌های طولانی و خسته‌کننده بپرهیزید؛ چون مخاطب حوصله خواندن متن طولانی را ندارد
  • کپشن پست نباید خیلی کوتاه باشد؛ به‌ویژه در پست‌های معرفی محصول، اطلاعات کافی را در اختیار مخاطب بگذارید
  • هیچ کپشنی را بدون CTA رها نکنید. در واقع با کال تو اکشن به مخاطب می‌گویید بعد از دیدن پست چه کاری انجام دهند
  • کپشن‌های جذاب و گیرا بنویسد

تصویر زیر نمونۀ کپشن مناسب برای معرفی محصول در پیج‌های فروشگاهی است:

اشتباهات رایج در اینستاگرام

۱۴. فالو و آنفالو کردن 

این روش سال‌هاست که در اینستاگرام برای رشد سریع پیج استفاده می‌شود؛ اما باید گفت جزو اشتباهات رایج در اینستاگرام است. با توجه به قوانین اینستاگرام، روزانه ۱۵۰ اکانت می‌توانید فالو یا کنید. با بیشتر شدن تعداد این مقدار اینستاگرام فوراً شما را ربات تشخیص داده و حسابتان را مسدود می‌کند.

تا دیر نشده اشتباهات خود را شناسایی کنید!

شما با حضور در اینستاگرام به‌راحتی می‌توانید کسب‌وکار، محصول یا خدمات خود را به افراد زیادی نشان دهید؛ چه چیزی بهتر از این؛ اما اگر قرار باشد اشتباهات رایج در اینستاگرام را مرتکب شوید، چه فایده‌ای خواهد داشت؟

در این مقاله، به شما گفتیم اشتباهات مرگبار در اینستاگرام کدامند و چگونه رفع می‌شوند. اگر می‌خواهید از رقبا چند گام جلوتر باشید و پیج اینستاگرامتان روزبه‌روز پیشرفت کند این اشتباهات را هرگز مرتکب نشوید.

حتماً تجربیات خود را در مورد اشتباهاتی که تابحال در اینستاگرام مرتکب شده‌اید، با ما به اشتراک بگذارید. 

منابع: Kontentino, hootsuite, nealschaffer, socialfox

سوالات متداول:

۱) چرا فالوورهای زیادی در اینستاگرام از دست می‌دهیم؟

اگر دنبال‌کنندگان خود را در اینستاگرام از دست می‌دهید، به‌احتمال زیاد حساب شما محدود یا بلاک شده است. این زمانی اتفاق می‌افتد که قوانین و الگوریتم‌‌های اینستاگرام مانند عدم استفاده از ربات‌های اینستاگرام، فالوور و لایک و کامنت فیک رعایت نشود. 

 

۲) چگونه پیج اینستاگرام بهینه‌ای داشته باشیم؟

این نکات را در مدیریت اینستاگرام و افزایش فالوورهای خود بررسی کنید:

 

  • هشتگ‌های مناسب را پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنید
  • با فالوورهای خود معاشرت یا تعامل داشته باشید
  • یک هشتگ ثابت متناسب با برند ایجاد کنید و به‌طور مداوم از آن استفاده نمایید
  • از ویژگی‌های اینستاگرام مانند IGTV و reel استفاده کنید

 

۳) چگونه خطاهای اینستاگرام را متوقف کنم؟

این راهکارها را برای جلوگیری از اِرورهای اینستاگرام امتحان کنید:

  • کَش و کوکی‌های برنامه اینستاگرام را پاک کنید
  • نرم‌افزار اینستاگرام را آپدیت کنید
  • برنامه را حذف و مجدداً نصب کنید
  • VPN را خاموش کنید

 

۴) آیا انتشار پست زیاد در اینستاگرام بد است؟

بله. اینستاگرام کاربرانی را که در یک روز بیش از حد پست می‌گذارند، ربات شناسایی کرده و مسدود می‌کند؛ این باعث می‌شود که محتوای پیج‌ به افراد زیادی نشان داده نشود.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.