استوری تلینگ در اینستاگرام

تکنیک‌های استوری تلینگ در اینستاگرام

بر اساس آمار، داستان‌سرایی نرخ تبدیل را تا 30 درصد بهبود می‌بخشد! ذات بشر داستان را دوست دارد. از دوران غار نشینی، داستان‌ها بهانه‌ای بودند تا انسان‌های نخستین کنار آتش دور هم بنشینند. حتی وقتی به دیوارنگاره‌های آن دوران نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که هرکدام در حال روایت داستانی هستند. داستان‌هایی که معمولاً ماجرای شکارهای آن‌ها است.

با استناد به همین واقعیت، داستان‌سرایی یا استوری تلینگ، یکی از راهکارهای مؤثر در فرایندهای مختلف بازاریابی است. برندهای گوناگون سعی می‌کنند بهترین داستان را تعریف کنند تا مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند.

این مقاله راجع به استوری تلینگ در اینستاگرام است. شبکۀ اجتماعی محبوب ایرانی‌ها که با وجود تمام مشکلات، میزبان بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است.

در ادامۀ مطلب، اهمیت این کار را بررسی خواهیم کرد. چگونگی داستان‌سرایی را خواهیم آموخت و با انواع آن آشنا خواهیم شد. همچنین راجع به چگونگی استفاده از ابزارهای این پلتفرم برای استوری تلینگ هم صحبت خواهیم کرد و در نهایت، با چند نمونۀ موفق از این کار آشنا خواهیم شد.

 

استوری تلینگ در اینستاگرام چیست

برای شروع، بیایید ببینیم اصلاً تعریف موضوع چیست.

استوری تلینگ در اینستاگرام چیست؟

به نظر می‌رسد همه‌چیز از خود عبارت داستان‌سرایی مشخص باشد. استفاده از داستان به‌عنوان طعمه‌ای برای جذب مخاطب.

منظور از استوری تلینگ در اینستاگرام، خلق داستان‌هایی گیرا و درگیرکننده است که مردم را به مخاطبانی هوشیار و شنونده تبدیل می‌کنند. یا این‌طور بگوییم: استفاده از این پلتفرم برای گفتن داستان در مورد برند، محصول یا هرچیز دیگری، با هدف جلب توجه مخاطب.

این کار، فرایند استفاده از حقایق و روایات، برای انتقال پیام‌های مشخص به مخاطبان است. پیام‌هایی که معمولاً حاوی نکات اخلاقی، اعتقادی، فلسفی و… هستند.

داستان‌ سرایی قبلاً فقط محدود به فیلم‌ها، کتاب‌ها و رسانه‌هایی از این دست بود؛ اما حالا با گسترش شبکه‌های اجتماعی، این پلتفرم‌ها هم می‌توانند پذیرای قصه‌گوها باشند. یادتان نرود:

کسی که قصۀ بهتری بگوید، در نهایت برنده خواهد بود!

داستان‌ها باید با خصوصیات هر برند همخوانی داشته باشند. مثلاً اگر کسب‌وکارتان مربوط به فروش مواد غذایی گیاهی است، روحیات داستان‌ها باید بر اساس مسائلی مثل حمایت از حیوانات باشند. به بیان دیگر، داستان باید در راستای ارزش‌ها و اهداف برند باشد.

اما چرا باید برای انجام این کار ارزش ویژه‌ای قائل باشیم؟

چرا استوری تلینگ در اینستاگرام مهم است؟

دلیل اصلی را در ابتدای مقاله گفتیم. انسان‌ها ذاتاً داستان را دوست دارند. چه به‌عنوان گوینده و چه به‌عنوان شنونده؛ اما دلایل دیگری هم وجود دارند.

اینستاگرام و کلاً شبکه‌های اجتماعی، پر هستند از انواع محتواهای مختلف. روزانه چندین ترابایت اطلاعات روی سرورهای آن‌ها آپلود می‌شود و گم شدن در انبوه این اطلاعات بسیار راحت است.

یکی از بهترین راه‌ها برای درخشیدن میان این همه محتوا، داستان‌سرایی است!

داستان به ایجاد یک رابطۀ دوطرفه میان شنونده و گوینده منجر می‌شود. هر کسب‌وکاری دوست دارد با مخاطبانش، رابطه‌هایی این‌چنینی داشته باشد؛ چراکه در نهایت باعث افزایش فروش در اینستاگرام و سود بیشتر خواهد شد.

در کنار این‌ها، استوری تلینگ اثرات روان‌شناختی قدرتمندی دارد که آن را به یک ابزار مارکتینگ قوی بدل می‌کند.

پس اگر شما و رقبایتان را کنار هم بگذاریم، آن صفحه‌ای بیشتر دیده خواهد شد که داستان‌سرایی بهتری داشته باشد.

در ضمن، داستان‌سرایی در اینستاگرام، مخاطب را وادار به تصویرسازی می‌کند. وقتی بتوانید ذهن مخاطب را کنترل کنید، قطعاً تشویق آن‌ها به خرید و استفاده از خدمات هم راحت‌تر خواهد بود.

داستان خوب، انسان‌ها را به هم متصل می‌کند. هرقدر رابطۀ میان شما و مخاطبانتان قوی‌تر باشد، اهداف مارکتینگ هم بیشتر در دسترس خواهند بود.

 

اهمیت استوری تلینگ در اینستاگرام

 

در بخش بعدی، چگونگی انجام این کار را بررسی خواهیم کرد.

نحوۀ استوری تلینگ در اینستاگرام

فهمیدیم استوری تلینگ در اینستاگرام چیست و چرا اهمیت دارد. حالا می‌خواهیم ببینیم چطور می‌توان آن را به‌درستی اجرا کرد.

۱. مخاطبان خود را بشناسید

هرقدر مخاطبانتان را بیشتر بشناسید، پروسۀ داستان‌سرایی برای ایشان هم راحت‌تر خواهد بود. چه کسانی قرار است با داستان شما درگیر شوند؟ این افراد چه خصوصیاتی دارند؟

اگر جامعۀ مخاطبان را محدود نکنید، در نهایت به سردرگمی منجر خواهد شد!

برای شناخت بیشتر آن‌ها، می‌توانید از اطلاعاتی که اینستاگرام در اختیارتان می‌گذارد استفاده کنید. اینکه در چه بازۀ سنی‌ای هستند، جنسیت بیشترشان چیست، در چه زمان‌هایی از اینستاگرام استفاده می‌کنند و….

با داشتن این اطلاعات، خواهید دانست چه نوع کپشن‌هایی بیشتر مناسب هستند، چه تصاویری بیشتر توجه ایشان را جلب می‌کند، بیشتر دوست دارند پست ببینند یا استوری و….

به این ترتیب، می‌توانید داستانی را آماده کنید که بیشترین تأثیر را روی مخاطب هدفتان بگذارد.

۲. فرایندها را نشان دهید

چه اتفاقاتی پشت صحنه رخ می‌دهد؟ آیا فرایند خاصی وجود دارد که شما را از باقی رقبا متمایز می‌کند؟ با نشان دادن روند کار، می‌توانید به این سؤال‌ها پاسخ دهید. سؤال‌هایی که احتمالاً ذهن مخاطب را درگیر کرده است.

شاید همۀ رقبای شما از یک سازوکار یکسان برای پیش بردن امور استفاده می‌کنند، در حالی که رویکرد شما چیز دیگری است. این تفاوت را نشان دهید تا تمایزتان را به رخ بکشید.

۳. ارزش‌های برند را نمایش دهید

یادتان نرود، هر داستانی که می‌خواهید بگویید، اول از همه باید با ارزش‌ها و اهداف برندتان همخوانی داشته باشد. نکته‌ای که بالاتر هم به آن اشاره کردیم.

با رعایت این مسئله، مخاطبان تصویر شفافی از ماهیت کلی برند و کسب‌وکارتان خواهند داشت.

در اینستاگرام، این ارزش‌ها و اهداف باید به‌صورت تصویری نمایش داده شوند؛ چراکه ماهیت این پلتفرم عکس‌ها و تصاویر هستند.

۴. به جای حرف زدن عمل کنید!

سعی کنید در تمام فرایند استوری تلینگ در اینستاگرام، از این رویکرد استفاده کنید؛ یعنی بیشتر از اینکه بگویید، با عمل کردنتان نشان دهید!

انجام چنین کاری، همراه با تصاویر مناسب، باعث می‌شود مخاطب بتواند تجربه‌ای که خلق می‌کنید را لمس کند. بنابراین، انتقال ارزش‌ها و اهداف برند هم راحت‌تر انجام خواهد شد و به برندسازی در اینستاگرام هم کمک می‌کند.

بگذارید ساده بگوییم، به جای اینکه بگویید محصول یا خدمتتان چیست، آن‌ها را در عمل نشان دهید.

مثلاً اگر رستورانی در بالاترین طبقۀ یک برج دارید که به کل شهر اشراف دارد، با استفاده از تصویر یک زوج که با ویوی ابدی ناهار می‌خورند، این موضوع را نمایش دهید.

 

داستان سرایی در اینستاگرام

 

۵. جاذبه ایجاد کنید

هرقدر کشش داستانتان بیشتر باشد، مخاطبان بیشتری هم جذب آن خواهند شد.

برای تحقق این امر، سعی کنید هر المان را در خدمت المان دیگری قرار دهید. مثلاً برای نوشتن یک کپشن جذاب، جملۀ اول باید خواننده را به خواندن جملۀ دوم ترغیب کند. جملۀ دوم هم باید او را به جملۀ سوم ببرد و همین‌طور این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

همچنین اگر داستانتان برای مخاطبان واقعی باشد، احتمال جذب آن‌ها بیشتر خواهد بود. منظور این است که داستان را با پوست و استخوان خود تجربه کرده باشند.

در خلال داستانتان، چالشی را مطرح کنید که مخاطبانتان را هم آزار می‌دهد؛ در پایان و پس از آب و تاب دادن به ماجرا، راه‌حل خود را برای این چالش ارائه کنید. به این ترتیب، توانسته‌اید توجه او را بیش از پیش جلب کنید.

۶. از کپی (متن) مناسب استفاده کنید

شاید خیلی‌ها فکر کنند کپشن‌ها در اینستاگرام دیگر خوانده نمی‌شوند. این تصوری است که غلط است!

گرچه محتوای اصلی این پلتفرم را عکس‌ها و تصاویر تشکیل می‌دهند، اما نوشته‌ها هم به‌عنوان مکمل آن‌ها نقش زیادی در جلب توجه مخاطب دارند. مخصوصاً وقتی قصد استوری تلینگ در اینستاگرام را داشته باشید.

کپی و عکس باید با یکدیگر همخوانی کامل داشته باشند. همچنین، متنی که می‌نویسید باید بیانگر استراتژی کلی و اهداف برند و کسب‌وکارتان باشد.

۷. داستان‌های مشتریانتان را به اشتراک بگذارید

درصد زیادی از مخاطبان، پس از دیدن نظر مثبت باقی مردم نسبت به یک محصول یا خدمت، مشتری یک برند می‌شوند.

به همین خاطر، نشر داستان‌های مشتریانتان می‌تواند برگ برنده‌ای در فرایند مارکتینگ کسب‌وکارتان باشد.

اگر محصول یا خدمتتان باعث تغییر زندگی یک مشتری شده است، در بازگو کردن این داستان ثانیه‌ای درنگ نکنید. همچنین اگر شخصی مدت‌ها مشتری ثابت شما بوده است، داستان او هم می‌تواند سوژۀ جذابی برای داستان‌سرایی باشد.

۸. یک رابطۀ قوی ایجاد کنید

آخرین مرحله از آموزش نحوۀ استوری تلینگ در اینستاگرام، یادآوری یک اصل بسیار مهم است. داستان‌ها انسان‌ها را به هم متصل می‌کنند و این اتصال ارزش بسیار زیادی دارد!

هنگام خلق داستان این موضوع را فراموش نکنید. فقط داستان نمی‌گویید که صرفاً این کار را کرده باشید، بلکه می‌خواهید رابطه‌ای پایدار با مخاطبانتان بسازید.

حالا برمی‌گردیم به سر خط؛ برای این منظور باید اطلاعات دقیقی از مخاطبان داشته باشید و آن‌ها را کاملاً بشناسید.

این هم از نحوۀ استوری تلینگ در اینستاگرام، بیایید با انواع مختلف آن آشنا شویم.

انواع داستان‌سرایی در اینستاگرام

بعد از آشنایی با چگونگی داستان‌سرایی در اینستاگرام، بد نیست با انواع آن هم آشنا شویم. محتویات این بخش را به 3 قسمت تقسیم کرده‌ایم:

۱. داستان‌سرایی با تصاویر با کیفیت

همان‌طور که چندین بار در طول متن گفتیم، ماهیت این شبکۀ اجتماعی محتواهای تصویری هستند. با استناد به همین موضوع، یکی از بهترین راه‌ها برای استوری تلینگ در این پلتفرم، استفاده از تصاویر با کیفیت و جذاب است.

اگر به صفحۀ برندهای مشهور در اینستاگرام سر بزنید، شاهد تصاویر مربعی بسیار با کیفیت خواهید بود. تصاویری که گاهی جزئی از یک کل بزرگ‌تر هستند. مثلاً 9 عکس که کنار هم یک تصویر بزرگ‌تر را نمایش می‌دهند.

پس استفاده از تصاویر با کیفیت، یکی از روش‌های استوری تلینگ در اینستاگرام است که اتفاقاً مورد استفادۀ برندهای بزرگ هم قرار می‌گیرد.

 

استوری تلینگ شرکت ادوبی

۲. داستان‌سرایی تعاملی

لازم است برای چندمین بار، به اهمیت تعاملی بودن داستان، جهت ایجاد رابطه بین مخاطب و برند اشاره کنیم.

وقتی داستانی روایت می‌شود، انتظار می‌رود مخاطب هم نسبت به آن واکنشی داشته باشد. واکنش‌هایی از جنس لایک، کامنت و حتی خرید محصول یا تهیۀ خدمت.

یکی از بهترین تکنیک‌ها برای گرفتن تعامل از مخاطب، استفاده از CTA در انتهای هر داستان است. از مخاطبان بخواهید نظرشان را بگویند. یا بخواهید داستان را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.

۳. خلق داستان‌های رویایی

برگردیم سراغ عکس‌های با کیفیت! در بسیاری از صفحات موفق اینستاگرام، تصاویری را می‌بینیم که نه‌تنها عکس‌های جذابی هستند، بلکه یک اثر هنری محسوب می‌شوند.

با استفاده از این آثار می‌توان داستان‌های رویایی خلق کرد. داستان‌هایی که مستقیماً احساسات و روان مخاطبان را هدف می‌گیرند. اگر این کار به‌درستی انجام شود، می‌تواند نتایج حیرت‌انگیزی را به دنبال داشته باشد.

مردم عاشق رویاپردازی هستند. داستان‌های شما می‌توانند موقعیت مناسب برای تصویر‌سازی رویاها را فراهم کنند.

 

استوری تلینگ در اینستاگرام

 

در نهایت، وقتی همه‌چیز همان‌طور که می‌خواهید پیش برود، خواهید دید که فروشتان هم افزایش پیدا کرده است؛ یعنی داستان در خدمت سودآوری کسب‌وکار عمل کرده است.

اما بیایید با قابلیت دیگر اینستاگرام برای داستان‌سرایی آشنا شویم.

نحوۀ داستان‌سرایی در استوری اینستاگرام

چند سال پیش بود که اینستاگرام از قابلیتی با نام استوری رونمایی کرد. همان‌ طور که از نام آن مشخص است، این قابلیت بسیار فوق‌العاده برای روایت داستان‌ها در این پلتفرم است.

طول عمر هر استوری۲۴ ساعت است؛ اما می‌توان آن‌ها را در قسمت Highlights قرار داد تا همیشه در معرض دید باشند. می‌توانید هر هایلایت را به یک داستان از برند خود اختصاص دهید. 

محتواهایی که در این بخش بارگذاری می‌شوند، باید مدت‌زمانی برابر 15 ثانیه داشته باشند؛ گرچه در برخی موارد، امکان آپلود محتواهای طولانی‌تر هم وجود دارد.

داستان‌سرایی در استوری اینستاگرام می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. موضوعات مختلفی می‌توانند سوژۀ این بخش باشند.

مثلاً اگر رستوران دارید، می‌توانید نحوۀ آماده‌سازی یک آیتم خاص از منوی خود را از 0 تا 100 نشان دهید. یا اگر فروشگاه لوازم Apple دارید، می‌توانید تاریخچۀ محصولات این برند را در قالب چندین استوری به نمایش بگذارید.

در رابطه با استوری‌ها، توجه داشته باشید که باید آنقدری گیرا باشند که مخاطب ترغیب شود ادامۀ آن‌ها را هم تماشا کند.

درضمن، استوری هم می‌تواند عکس باشد و هم می‌تواند ویدیو باشد. سعی کنید با توجه به نیازی که دارید، نهایت استفاده را از این ابزار محبوب ببرید.

حالا اگر موافق باشید، چند نمونۀ موفق استوری تلینگ در اینستاگرام را زیر ذره‌بین ببریم.

نمونه‌های موفق استوری تلینگ در اینستاگرام

همین حالا که شما در حال خواندن این مقاله هستید، کلی برند و کسب‌وکار در حال بهره بردن از فواید داستان‌سرایی هستند. در ادامه، به 5 مورد از این نمونه‌ها خواهیم پرداخت.

  • National Geographic

یکی از بهترین صفحاتی که می‌توان از آن به‌عنوان نمونۀ موفقی برای داستان‌سرایی نام برد، صفحۀ National Geographic است.

استفاده از تصاویر خارق‌العاده و همچنین کلمات و جملات مناسب، از مهم‌ترین خصوصیات این صفحه هستند.

 

داستان سرایی نشنال جئوگرافیک در اینستاگرام

 

  •  AirBnb

دیگر برند مشهوری که به‌خوبی از اینستاگرام برای استوری تلینگ استفاده می‌کند، AirBnb است!

تصاویر خیره‌کننده همراه با تجربۀ مشتری‌ها در قالب کلمات، تشکیل‌دهندۀ داستان‌های این برند هستند.

هر پست، داستانی از یک سفر را بیان می‌کند که برای دیگر مخاطبان هم جذاب است.

 

داستان سرایی برند Airbnb در اینستاگرام

 

  •  Playdoh

برند اسباب‌بازی Playdoh، با استفاده از استاپ‌موشن‌های جذاب، هر بیننده‌ای را به دوران کودکی‌اش می‌برد.

داستان‌هایی که در این صفحه وجود دارند، حس خلاقیت را تحریک کرده و مخاطبان را وادار به استفاده از تخیلاتشان برای ساخت چیزهایی که دوست دارند می‌کنند.

 

داستان سرایی برند Playdoh در اینستاگرام

 

  • Lego

باز هم اسباب‌بازی‌ها و این بار برند بسیار شناخته‌شده‌تر Lego.

سال‌های سال است که این برند تخیل را با داستان‌سرایی ترکیب می‌کند و مخاطبان آن، هم کودکان و هم بزرگسالان هستند. یکی از موفق‌ترین نمونه‌های استوری تلینگ در اینستاگرام، همین برند محبوب و ریشه‌دار است.

 

داستان سرایی برند Lego در اینستاگرام

 

  •  Charity Water

این مجموعه به بیش از 21 هزار پروژۀ آب‌رسانی کمک مالی کرده است. پروژه‌هایی که آب شرب تمیز را برای بیش از 6 میلیون نفر فراهم کرده‌اند.

استفاده از عکس‌های واقعی در کنار داستان‌های کوتاه از افرادی که دسترسی به آب تمیز زندگی‌شان را دگرگون کرده، نمونه‌ای خوب برای استوری تلینگ در اینستاگرام محسوب می‌شود. روندی که به‌خوبی اهداف و ارزش‌های مجموعه را نشان می‌دهد و یک رابطۀ احساسی قوی بین مخاطب و برند ایجاد می‌کند.

 

داستان سرایی برند charity-water در اینستاگرام

 

برویم سراغ جمع‌بندی هرآنچه که گفتیم.

شهرزاد قصه‌گو بهترین تاجر زمان خود بود!

قصۀ جذاب‌تر، یعنی فروش و سود بیشتر! طی این مقاله که راجع به استوری تلینگ در اینستاگرام بود، با معنا و مفهوم آن آشنا شدیم. همچنین فهمیدیم جهت درخشیدن بین انبوه محتواهای موجود در این پلتفرم، داستان‌سرایی یک ضرورت محسوب می‌شود.

از چگونگی انجام کار گفتیم. فرایندی که با شناخت مخاطب شروع می‌شود و با مواردی مثل ایجاد جاذبه، استفاده از متون خلاقانه و… ادامه پیدا می‌کند. همچنین فهمیدیم انسان ذاتاً موجودی است که داستان دوست دارد و از این طریق رابطه‌ای احساسی ایجاد می‌شود.

جلوتر آمدیم و با انواع داستان‌سرایی در اینستاگرام آشنا شدیم؛ پس از آن، با ابزار فوق‌العادۀ اینستاگرام به این منظور، یعنی قابلیت Story اینستاگرام آشنا شدیم و چگونگی داستان‌سرایی از طریق آن را یاد گرفتیم. در نهایت هم 5 نمونۀ موفق از استوری تلینگ در اینستاگرام را دیدیم.

حالا نوبت شما است. آیا ما چیزی را فراموش کردیم؟ در قسمت نظرات برایمان بنویسید.

منابع: Visme | SocialPilot | VanHishikha | Business of Story

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.