تاثیر تبلیغات در اینستاگرام

آموزش تبلیغات در فضای مجازی

در دنیای دیجیتال امروز، هر تصویر، کلمه و ویدئویی می‌تواند داستان خود را به هزاران نه، بلکه میلیون‌ها نفر برساند. از شرکت‌های بزرگ گرفته تا کسب‌وکارهای کوچک و محلی، همگی در تلاشند تا از امکانات ابزارهای دیجیتال برای جذب مخاطب و ایجاد ارتباطی مستقیم و معنی‌دار با آن‌ها استفاده کنند.

در این مقاله، با آموزش تبلیغات در فضای مجازی و راهکارهای کاربردی برای جذب بیشتر مشتریان آشنا می‌شویم و به شما می‌گوییم چگونه تبلیغ در فضای مجازی را به محرک رشد کسب‌وکار خود تبدیل کنید.

تبلیغات در فضای مجازی چیست؟

تبلیغات در فضای مجازی به هر نوع فعالیت تبلیغاتی اشاره می‌کند که از اینترنت برای افزایش ترافیک وب‌سایت یا ارسال پیام‌های بازاریابی به مخاطبان استفاده می‌کند.

این رویکرد بازاریابی، با بهره‌گیری از محتوای جذاب و خلاقانه، سعی دارد مخاطبان را به انجام اقدامات خاصی، مثل خرید ترغیب کند.

درست است که تبلیغ در فضای مجازی تنها روش تبلیغاتی نیست؛ ولی ضروری‌ترین روش برای کسب‌وکارها است. دلیل آن را در بخش بعد بررسی می‌کنیم.

چرا تبلیغات در فضای مجازی برای کسب‌وکارها حیاتی‌ است؟

تبلیغات در فضای مجازی، برای همه کسب‌وکارها ضروری است؛ چون وجود و نبود آن در برنامه‌های بازاریابی تفاوتی مثل سفر با هواپیما و سفر با پای پیاده ایجاد می‌کند.

اگر موفقیت کسب‌وکار خود را جدی می‌گیرید، تبلیغ در فضای مجازی همان چیزی است که به آن نیاز دارید؛ به دلیل‌های زیر:.

دسترسی جهانی

بر اساس گزارش Statista، تا آوریل ۲۰۲۳، تعداد کاربران اینترنت در سراسر جهان به ۵.۱۸ میلیارد نفر رسیده است. در چنین شرایطی، تنها کافی است یک تیم بازاریابی کوچک داشته باشید که تبلیغات شما را به دورافتاده‌ترین نقاط جهان نیز ارسال کند.

مقرون‌به‌صرفه بودن

روش‌های بازاریابی سنتی غالبا هزینه‌بر است و در مقابل، به‌علت هدفمند نبودن، بازدهی بالایی هم ندارد؛ اما وقتی دیجیتال مارکتینگ وارد صحنه شد، همه چیز تغییر کرد.

حالا شرکت‌ها می‌توانند با کاهش هزینه‌های عملیاتی، بازدهی بسیار بیشتری از تبلیغات خود را تجربه کنند.

تمرکز بر مخاطبان هدف

تبلیغات دیجیتال هدفمند است؛ یعنی می‌توانید آن را فقط به افرادی ارائه دهید که به خدمات یا محصولات شما نیاز و علاقه دارند. یعنی به‌جای انداختن تیری در تاریکی و امید برای به‌هدف‌خوردن آن، می‌توانید با دقیق‌ترین سلاح روی هدف نشانه بگیرید که نتیجه آن بازدهی بالاتر و بهینه‌شدن تلاش‌های بازاریابی است.

برای مثال، سرویس‌هایی مانند گوگل با تحلیل آدرس IP و تاریخچه جست‌وجوهای کاربران، تبلیغات مشخصی را به آن‌ها نمایش می‌دهند که با علایق و نیازهای آنان هماهنگ است.

قابلیت اندازه‌گیری

تبلیغات آنلاین نه‌تنها زمان بسیاری را می‌طلبد، بلکه هزینه‌های قابل توجهی را نیز به همراه دارد. به همین دلیل مهم است که بدانید استراتژی‌های تبلیغاتی‌تان به‌اندازه کافی کارآمد هستند یا نه.

خوبی تبلیغات در فضای مجازی این است که می‌توانید به‌طور دقیق عملکرد خود را اندازه‌گیری کنید؛ برای مثال ببینید چند نفر تبلیغ شما را دیده‌اند، چند نفر به آن واکنش نشان داده‌اند و نهایتاً منجر به چند اقدام مثل خرید شده است.

این مزیت به شما کمک می‌کند از هزینه‌های بازاریابی خود بهترین نتیجه را بگیرید.

تعامل بیشتر با مخاطبان

تبلیغات در فضای مجازی، امکان برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان از طریق اینترنت را فراهم می‌کند و به شما اجازه می‌دهد نیازها و ترجیحات مخاطبان خود را درک کنید.

این اطلاعات می‌تواند به بهبود استراتژی‌های تبلیغاتی شما کمک کند و در نتیجه، به فروش بیشتر و بهتر در آینده منجر شود.

انعطاف‌پذیری بالا

تبلیغات در فضای آنلاین انعطاف‌پذیری بالایی دارد و در صورت بروز خطا یا اشتباه، می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را تصحیح کنید.

با این حال، در دنیای امروزی، اگرچه امکان تصحیح اشتباهات وجود دارد؛ اما ممکن است مخاطبان به‌سرعت آن را مشاهده کرده باشند، پس احتیاط بیشتری نیز لازم است.

تا اینجا با مزیت‌های تبلیغات در فضای آنلاین آشنا شدید، در بخش بعد، انواع روش های تبلیغات در فضای مجازی را می‌شناسیم.


بیشتر بخوانید: تبلیغات دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود؟


انواع روش‌های تبلیغات در فضای مجازی چیست؟

فضای مجازی روش‌های مختلفی برای تبلیغات در اختیار شما می‌گذارد که با توجه به مخاطبان و هدف خود از تبلیغات یک یا چند روش را انتخاب می‌کنید.
در ادامه چند مورد از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

در هیچ پلتفرمی مثل شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانید ارتباطی صمیمانه و تعاملی با جمعیت بزرگی از مخاطبان برقرار کنید. گزینه‌های مختلفی هم پیش‌رو دارید که ما ۲ تا از پرکاربردترین روش‌ها در ایران را بررسی می‌کنیم:

تبلیغات در اینستاگرام

اینستاگرام با دارا بودن ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه طیف وسیعی از مخاطبان را در دسترس شما قرار می‌دهد. (منبع: bloomberg)

تحقیقات نشان داده‌اند که بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر اینستاگرام، روزانه حداقل یک پروفایل تجاری را مشاهده می‌کنند. به‌علاوه اینستاگرام روش‌های تبلیغاتی مخصوصی را تدارک دیده است که تبلیغات خود را به‌صورت گسترده برای مخاطبان نمایش دهید.

تبلیغات گسترده در اینستاگرام

در ایران، به دلیل چالش‌های پرداخت‌های دلاری و استفاده از فیلترشکن‌ها، متأسفانه تبلیغات در اینستاگرام با مشکلات زیادی مواجه است و نمی‌توانید از تبلیغات sponsored در پست‌ها و استوری استفاده کنید.

پلتفرم جریان به‌طور ویژه روی تبلیغات در اینستاگرام کار کرده است و گزینه‌های جایگزینی در اختیارتان قرار می‌دهد که در ادامه با آن بیشتر آشنا می‌شویم.

تبلیغات در تلگرام

تلگرام یک پیام‌رسان است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا تبلیغات خود را در قالب پیام‌های صوتی، تصویری و متنی ارسال کنند. بر اساس آمار، این پیام‌رسان بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، در سراسر جهان دارد.

تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات کلیکی یا pay per click، مدلی از تبلیغات است که در آن هزینه به‌ازای هر بار کلیک پرداخت می‌شود.

تبلیغات PPC، نوعی تبلیغ با بازدهی بالا است که در اشکال متنوعی از جمله متن، تصویر، ویدیو یا ترکیبی از این‌ها در پلتفرم‌های مختلف انجام می‌شود.

تبلیغات کلیکی

تبلیغات در موتورهای جست‌وجو به روش تبلیغات کلیکی انجام می‌شود.

تبلیغات در گوگل

تبلیغات در موتور جست‌وجوی گوگل، یکی از محبوب‌ترین اشکال تبلیغات کلیکی است که به شما اجازه می‌دهد تا تبلیغات مرتبط با جست‌وجوی افراد را به آن‌ها نشان دهید.

تبلیغات در گوگل

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی یکی از جذاب‌ترین راه‌ها برای تشویق غیرمستقیم مخاطب برای مطالعه محتوای مورد نظر است.

رپورتاژها محتوایی تبلیغاتی هستند که به‌منظور برندسازی و هدایت مخاطبان به وب‌سایت نوشته می‌شود و در دنیای آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی)

استفاده از ایمیل به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های بازاریابی به‌منظور ارتقای محصولات، خدمات و تقویت وفاداری مشتریان به‌کار برده می‌شود.

در ایمیل مارکتینگ، مخاطبان دعوت می‌شوند تا اقداماتی مانند ثبت‌نام، خرید یا رزرو محصول را انجام دهند.

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن، در قالب یک پیام کوتاه، بر روی صفحه نمایش تلفن همراه یا مرورگر وب ظاهر می‌شود و کاربر را به انجام کاری ترغیب می‌کنند.

تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی یک روش مارکتینگ پربازده است که در آن یک ویدیوی تبلیغاتی کوتاه، قبل یا حین ویدیوی اصلی پخش می‌شود. از این روش می‌توانید در پلتفرم‌های مختلفی مانند یوتیوب یا آپارات استفاده کنید.

تبلیغات درون اپلیکیشنی

تبلیغات درون اپلیکیشنی، نوعی تبلیغات پولی است که در اپلیکیشن‌های موبایل انجام می‌شود. طیف گسترده‌‌ای از این شیوه تبلیغاتی وجود دارد که با توجه به اهداف خود می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.‌


بیشتر بخوانید: راهنمای تدوین استراتژی تبلیغات در اینستاگرام


اینستاگرام، یکی از بهترین کانال‌های جذب مشتری

اینستاگرام فرصتی عالی برای تعامل با مخاطبان و جلب اعتماد آن‌ها فراهم کرده است. با ایجاد یک پروفایل کاری در این شبکه و ارائه محتوای مؤثر، می‌توانید مخاطبان خود را به‌صورت ارگانیک جذب کرده و با آن‌ها تعامل مستقیم داشته باشید.

تحقیقات نشان داده‌اند که برندها با اعتماد به تبلیغات در اینستاگرام و به‌کارگیری برخی از ابزارها می‌توانند تا ۳۰۰ درصد افزایش در فروش را نیز به دست آورند.

چگونه در فضای مجازی تبلیغ کنیم؟

برای انجام تبلیغات در فضای مجازی لازم است که مراحل زیر را انجام دهید:

  1. انتخاب و شناخت دقیق مخاطبان هدف
  2. شناسایی بسترهای آنلاین مناسب برای انجام تبلیغات
  3. تولید محتوای جذاب و ارزشمند
  4. راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند
  5. پایش و ارزیابی تبلیغات آنلاین

مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید هدفمندبودن است؛ یعنی مخاطب خود را دقیق بشناسید، بدانید چه نیازها، علایق و خواسته‌هایی دارد، چه سن‌وسال، جنسیت و درآمدی دارد و او را در پلتفرم‌های مختلف با محتواهای متناسب هدف بگیرید.

استفاده از پلتفرم جریان برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

همان طور که گفتیم خدمات پلتفرم جریان مشکلات تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی در ایران را حل می‌کند. اول با اینستاگرام شروع می‌کنیم.

در اینستاگرام با ۳ گزینه برای تبلیغات روبرو هستید:

تبلیغات تعرفه‌ای

در تبلیغات تعرفه‌ای، هزینه را بر اساس تعرفه پیج مورد نظر پرداخت می‌کنید. کافی است پیج تبلیغ‌دهنده را از لیست جریان انتخاب کنید. در این لیست اطلاعاتی مثل نرخ تعامل پیج‌ها و ویژگی‌های مخاطبان آن‌ها را می‌توانید ببینید و مناسب‌ترین پیج را برای تبلیغات خود انتخاب کنید..

تبلیغات تعرفه‌ای به دو صورت انجام می‌شود:

  • تبلیغات انتشار محتوا: محتوا را خودتان تهیه می‌کنید و پیج‌های هدف آن را منتشر می‌کنند
  • تبلیغات اینفلوئنسری: این محتوا را اینفلوئنسرها برای شما تولید و در صفحه خود منتشر می‌کنند

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ، به شما اجازه می‌دهد با همکاری افراد تاثیرگذار و معتبر در حوزه کاری خود، به‌طور هدفمند با مخاطبان ارتباط برقرار کنید.

اینفلوئنسرها از قبل مخاطبان شما را جذب کرده‌اند و مورد اعتماد آن‌ها هستند؛ پس وقتی کالا و خدمات شما را به آن‌ها معرفی کنند، بازخورد بهتری می‌گیرید.
یکی از سختی‌های اینفلوئنسر مارکتینگ برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها و مذاکره است. در جریان کافی است پیج مورد نظر خود را انتخاب کنید و باقی کارها را به ما بسپارید.

نکته: برای اینکه از تبلیغات اینفلوئنسری نتیجه خوبی بگیرید سراغ کسانی بروید که به حوزه کاری شما مرتبط هستند و مخاطبان شما را در پیج خود دارند. برای مثال اگر می‌خواهید محصولات بهداشتی و آرایشی تبلیغ کنید، اینفلوئنسرهای حوزه زیبایی، فشن و سبک زندگی بهترین انتخاب‌های شما خواهند بود.

تبلیغات بازدیدی

یکی از موثرترین روش‌های تبلیغات در اینستاگرام، تبلیغات بازدیدی است. در این روش، شما تنها بر اساس تعداد بازدیدهایی که انجام می‌شود، هزینه پرداخت می‌کنید.

در تبلیغات بازدیدی ما فهرستی از پیج‌های متناسب با هدف شما را آماده می‌کنیم و شما می‌توانید بر اساس معیارهای خود پیج‌هایی را که نمی‌پسندید از این لیست حذف کنید.

همان طور که دیدید، روش‌های مختلفی برای تبلیغ در دنیای مجازی وجود دارد. اگر سوال یا نظری درباره این نوع از تبلیغات دارید، در بخش نظرات بنویسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.