هوش مصنوعی اینستاگرام

هوش مصنوعی اینستاگرام و نحوه عملکرد آن

تاکنون در مورد هوش مصنوعی اینستاگرام چیزی شنیده‌اید؟ هوش مصنوعی اینستاگرام به نمایش بهترین و مرتبط‌ترین محتوا برای هر کاربر کمک می‌کند. حتماً شما هم تاکنون بارها این سؤال را پرسیده‌اید که: «اینستاگرام از کجا می‌داند من به این موضوع علاقه دارم؟»

اینستاگرام از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی برای اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئو است و در حال حاضر روزانه بیش از 800 میلیون کاربر فعال دارد و هر روز 70 میلیون عکس در آن آپلود می‌شود. کاربران با استفاده از لایک، کامنت و هشتگ با محتوای مورد علاقه خود در اینستاگرام ارتباط برقرار می‌کنند.

با توجه به مطالب بالا، روزانه حجم زیادی داده تولید می‌شود. این داده‌ها امروزه از طریق الگوریتم‌های هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌شوند و اطلاعات بی‌نظیری درباره رفتار کاربران ارائه می‌دهند. در نوشته پیش رو درباره هوش مصنوعی اینستاگرام، نحوه عملکرد و مزایای فوق‌العاده آن بحث می‌شود.


بیشتر بخوانید: الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ چطور کار می‌کند؟


هوش مصنوعی اینستاگرام چیست؟

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی اهمیت ویژه‌ای در تمامی جنبه‌های فنی زندگی دارد. در دنیای دیجیتال نیز هوش مصنوعی نقش برجسته‌ای دارد و باعث ایجاد برتری‌های باورنکردنی می‌شود. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و به ‌ویژه اینستاگرام به‌ طور گسترده‌ای از هوش مصنوعی در مواردی همچون انتخاب بهترین محتوا در اکسپلور استفاده می‌کنند.

برای اینکه بتوانید درک کنید اینستاگرام دقیقاً چگونه از هوش مصنوعی استفاده می‌کند، به ادامه مطلب توجه کنید. اینستاگرام از هوش مصنوعی برای انتخاب بهترین محتوا استفاده می‌کند، اما چگونه؟ اینستاگرام این کار را بر اساس فاکتورهای زیر انجام می‌دهد:

کاربران به مشاهده چه اکانت‌هایی علاقه دارند؟

آنها از چه نوع محتوایی لذت می‌برند؟

با چه محتوایی تعامل برقرار می‌کنند؟

مزیت اینستاگرام این است که به کاربران اجازه می‌دهد تصاویر گوناگون خود را در رابطه با موضوعات متنوع به اشتراک بگذارند. درست در همین زمان است که الگوریتم هوش مصنوعی اینستاگرام نیز در حال تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها است و از انتشار موارد زیر پیشگیری می‌کند:

  • محتوای تنفرآمیز
  • محتوای خطرناک
  • محتوای افراطی گرایانه

هرچند در مقایسه با یوتیوب، اینستاگرام بسیار خوب توانسته است از انتشار محتوای نامناسب جلوگیری کند اما همچنان مانند سایر رسانه‌های اجتماعی با مشکلاتی در انتشار محتوا روبرو است:

  • اطلاعات غلط و محتوای تنفرآمیز در اینستاگرام نیز مانند سایر رسانه‌های اجتماعی انتشار می‌یابند.
  • مکانیزم‌هایی مانند فالو کردن در اینستاگرام باعث می‌شود که فالوئرها به سمت دیدگاه‌های خاص و افراطی در مورد موضوعاتی همچون «تبلیغات منفی علیه واکسن» جذب شوند و تأثیرات انکارناپذیری بر دیدگاه آنها داشته باشد.

این نمونه موارد می‌توانند باعث ایجاد مسأله‌های سیاسی شوند و بنابراین در اینجا هوش مصنوعی نقشی اساسی برای پیشگیری از انتشار این‌گونه موارد در پلتفرم اینستاگرام بر عهده دارد.

اینستاگرام به دنبال کشف علایق شماست!

استفاده اینستاگرام از هوش مصنوعی باعث می‌شود که اینستاگرام با آنالیز داده‌های مختلف از علایق شما آگاه شود. دقت کرده‌اید که در فید اینستاگرام شما پست‌ها به ترتیب میزان علاقمندی شما به آن محتوا و رابطه شما با آن اکانت نمایش داده می‌شوند؟

اما اینستاگرام چگونه به علایق شما پی می‌برد؟ اینستاگرام با استفاده از هوش مصنوعی فعالیت‌های گذشته را برای سنجش میزان علاقه شما به محتواهای گوناگون بررسی می‌کند. اگر شما با نوع خاصی از محتوا (مانند غذا) تعامل بیشتری داشته‌اید، اینستاگرام به علاقه شما به این نوع محتوا پی می‌برد و پست‌های مرتبط با آن را در بالای فید شما نمایش می‌دهد.

روش هوش مصنوعی اینستاگرام در مورد نمایش پست‌های افرادی که رابطه بهتری با آنها دارید و میزان تعاملات شما با آنها بیشتر است، بررسی و تحلیل تاریخچه روابط است. با دانستن این موضوع، اینستاگرام پست‌های این افراد را در فید شما رتبه‌بندی می‌کند و به همین دلیل است که پست دوست صمیمی شما را در ابتدای فید اینستاگرام قرار می‌دهد.

استفاده از هوش مصنوعی در تب اکسپلور اینستاگرام

تب اکسپلور اینستاگرام پست‌های مورد علاقه شما را نمایش می‌دهد. نقش هوش مصنوعی در این میان چیست؟ استفاده از هوش مصنوعی در اینستاگرام همان دلیلی است که باعث نمایش پست‌های مورد علاقه شما در تب اکسپلور اینستاگرام می‌شود. روشی که هوش مصنوعی در اینستاگرام از آن استفاده می‌کند، متد «تعبیه کلمه» است. این ویژگی باعث می‌شود که اینستاگرام کلمات خاصی را در کپشن پست‌های هر اکانت بررسی کند و طبق آن کلمات، صفحاتی را که ممکن است علاقه بیشتری به آنها داشته باشید را در تب اکسپلور شما نمایش دهد.

مثلا اگر شما بارها و بارها از کلماتی نظیر «موزیک» و «فستیوال» کنار هم استفاده کرده باشید، اینستاگرام به این نتیجه می‌رسد که محتوای شما و دیگر افرادی که از این دو کلمه به میزان زیاد استفاده کرده‌اند، به هم شباهت دارد. بر اساس این فرضیه اینستاگرام محتوایی مناسب را برای شما انتخاب می‌کند و در تب اکسپلور نمایش می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت استفاده از هوش مصنوعی به پلتفرم اینستاگرام کمک می‌کند تا از میان حجم زیادی از داده‌ها، محتوای مناسب را انتخاب و ارزیابی کند.

اینستاگرام چگونه این «کلمات» را پیدا می‌کند؟ فرض کنید شما در فید اینستاگرام خود پست‌هایی را لایک کرده‌اید، آنها را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اید و یا پستی را ذخیره کرده‌اید. اینستاگرام طبق رفتار شما با محتوای موجود در فید اینستاگرام به علایق شما پی می‌برد. این همان مفهوم هوش مصنوعی اینستاگرام است. یا برعکس اگر پست‌هایی را بدون لایک یا ذخیره رد کنید، الگوریتم هوش مصنوعی اینستاگرام به این نتیجه می‌رسد که شما به آن مطالب علاقمند نیستید و اینگونه محتوا را از تب اکسپلور شما حذف می‌کند.


بیشتر بخوانید: چگونه صفحه اینستاگرام رقبا را تحلیل و آنالیز کنیم؟


مزایای استفاده از هوش مصنوعی در اینستاگرام

استفاده از هوش مصنوعی اینستاگرام مزایای زیادی را برای کاربران و کسب ‌و ‌کارها به دنبال دارد. در این بخش با مزیت‌های مهم هوش مصنوعی اینستاگرام آشنا می‌شوید.

تبلیغات هدفمند

اینستاگرام با تجزیه و تحلیل داده‌ها پی به بینش کاربران می‌برد. اینستاگرام با بررسی جستجوهای کاربران در زمینه کسب‌ و کارهای مختلف و آگاهی از طرز فکر و ترجیحات هر کاربر، تبلیغات را به شرکت‌هایی می‌فروشد که به دنبال مشتریانی با مشخصات خاص هستند. با توجه به اینکه پلتفرم قدرتمند فیسبوک مالک اینستاگرام است و دارای شبکه‌ای گسترده از اطلاعات هست، در نمایش تبلیغات بر اساس لایک‌های کاربران، محتوای ذخیره شده توسط آنها، افرادی که فالو می‌کنند و تعاملات کاربران، به‌صورت هدفمند عمل می‌کند.

بهبود تجربه کاربری

برای اینستاگرام بسیار مهم است که هر کاربر بتواند محتوای مورد علاقه خود را در اینستاگرام مشاهده کند. همان‌طور که در بخش‌های قبل نیز گفته شد، اینستاگرام به خوبی با مطالعه رفتارهای هر کاربر و بررسی تاریخچه تعاملات او در اینستاگرام به علایق او پی می‌برد و پست‌های دوستان و محتوای مورد علاقه هر کاربر را در بالای فید اینستاگرام او قرار می دهد. موضوعاتی که شما به آنها علاقه بیشتری دارید در رتبه‌های بالاتر قرار می‌گیرند. بنابراین هوش مصنوعی در اینستاگرام باعث می‌شود که کاربران محتواهای دوستان خود را به هیچ وجه از دست ندهند. هوش مصنوعی اینستاگرام روزبه‌روز پیشرفت بیشتری در نمایش محتوای مورد علاقه کاربران و ایجاد بهترین تجربه کاربری برای آنها کسب می‌کند.

فیلتر کردن هرزنامه‌ها

با توجه به تعداد بسیار زیاد کاربران اینستاگرام و حجم عظیم محتوای اشتراک‌گذاری شده، بدیهی است که میزان زیادی هرزنامه در این پلتفرم وجود داشته باشد. یکی از وظایف مهم هوش مصنوعی اینستاگرام فیلتر کردن هرزنامه‌ها است. الگوریتم هوش مصنوعی توانایی درک اسپم‌ها را دارد و از نمایش آنها پیشگیری می‌کند. اسم هوش مصنوعی اینستاگرام برای فیلتر هرزنامه‌ها، DeepText است. این الگوریتم توانایی خواندن و درک مفهوم جملات را دارد و با استفاده از این ویژگی به خوبی هرزنامه‌ها را تشخیص داده و فیلتر می‌کند.

حذف محتوای نامناسب

همان‌طور که می‌دانید اینستاگرام از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است و بنابراین در این پلتفرم محتواهای نامناسبی مانند اذیت و آزار و کامنت‌های توهین‌آمیز نیز پیدا می‌شوند. اینستاگرام برای مقابله با محتوای نامناسب از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. برای این کار می‌توان در تنظیمات اینستاگرام محدودیت‌هایی روی نمایش کامنت‌ها اعمال کرد یا اینکه به وسیله فیلتر اتوماتیک تمامی کامنت‌های توهین‌آمیز را حذف کرد. با انجام این کار محتوای نامناسب به طور اتوماتیک از پست‌های شما حذف می‌شود.

الگوریتم هوش مصنوعی اینستاگرام

در فیلتر دستی می‌توان کلماتی را به عنوان محتوای نامناسب به اینستاگرام معرفی کرد و پس از آن، اگر شخصی در کامنت خود از آن کلمات استفاده کند، اینستاگرام آن را حذف می‌کند. این روش به میزان زیادی جوابگو است اما هنوز راه‌های زیادی برای درج محتوای نامناسب در اینستاگرام وجود دارد. بنابراین، برای فیلتر کردن در سطح بالا باید از الگوریتم‌های هوش مصنوعی اینستاگرام کمک گرفت، زیرا مدیریت محتوای نامناسب در پلتفرم اینستاگرام فقط به کمک الگوریتم‌های قدرتمند هوش مصنوعی امکان‌پذیر است. هوش مصنوعی اینستاگرام محتوای نامناسب را درک کرده و از نمایش آن جلوگیری می‌کند. این ویژگی باعث امنیت بیشتر برای کاربران اینستاگرام می‌شود.


بیشتر بخوانید: آموزش جامع تحلیل و آنالیز پیج اینستاگرام با ابزار insight


نتیجه

در این نوشته با اهمیت هوش مصنوعی اینستاگرام آشنا شدید. هوش مصنوعی اینستاگرام، به انتخاب و ارزیابی محتوا از میان حجم بزرگی از داده‌ها، کمک بسیاری کرده است و باعث رضایت بیشتر کاربران اینستاگرام، تجربه کاربری بهتر و احساس امنیت بالاتر شده است.

منابع:

https://bernardmarr.com/default.asp?contentID=1396

https://bigdata-madesimple.com/ai-in-instagram-how-it-helps-choose-explore-tab-content

https://buffer.com/library/instagram-feed-algorithm

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.