راهنمای اینستاگرام برای پزشکان و دندانپزشکان

با افزایش استفادۀ کاربران از سوشال مدیا و حضور بیش از ۱.۹ میلیارد کاربر روزانۀ فعال در اینستاگرام طبیعی است که این پلتفرم به یکی از اساسی‌ترین کانال‌های بازاریابی تبدیل شود. در سال‌های اخیر اینستاگرام مارکتینگ برای پزشکان هم، تبدیل به یکی از بهترین راه‌ها برای تعامل با بیماران بالقوه و جلب اعتماد آن‌ها شده است.

اگر پزشک هستید یا مجموعه‌ای دارید که به افراد خدمات پزشکی ارائه می‌دهد، در این مقاله با ما همراه باشید. به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید در اینستاگرام فعالیت مؤثر و روبه‌رشدی داشته باشید.

راهنمای اینستاگرام برای پزشکان و دندانپزشکان 

 

شاید به‌ اندازۀ کافی ساده به‌ نظر برسد؛ اما هنوز می‌بینیم که بعضی پزشکان هنگام ساخت حساب کاربری‌شان در اینستاگرام اشتباه می‌کنند و به‌‌جای حساب کاربری بیزینسی اینستاگرام، از حساب کاربری شخصی استفاده می‌کنند. اگر مطمئن نیستید که از یک حساب کاربری بیزینسی استفاده می‌کنید یا حساب کاربری شخصی، پیدا کردن آن بسیار آسان است.

در قسمت بالا سمت راست روی علامت مشخص شده، ضربه بزنید.

 

ضربه زدن روی علامت سه خط در اینستاگرام

 

بعد وارد قسمت «Setting» شوید و روی گزینه «Account» ضربه بزنید. 

 

تنظیمات

 

زدن گزینه اکانت در تنظیمات

 

 

همان طور که در تصویر می‌بینید، اگر حساب کاربری شما شخصی باشد گزینهٔ «Switch to professional account» به رنگ آبی در پایین لیست مشخص می‌شود. با انتخاب این گزینه، کاربری حساب شما تغییر خواهد کرد.

 

تبدیل به اکانت بیزینسی

 

با ضربه زدن روی این گزینه و طی‌کردن چند مرحله که برای توضیح امکانات حساب کاربری بیزینسی است، به قسمتی می‌رسید که باید نوع فعالیت صفحه اینستاگرامی‌تان را مشخص کنید. نوع فعالیت شما در قسمت بیو نمایش داده خواهد شد؛ البته شما می‌توانید نوع فعالیتتان را مخفی کنید تا کسی نتواند آن را مشاهده کند؛ اما پیشنهاد ما این است که متناسب با فعالیتتان گزینه «Medical & health» را انتخاب کنید.

 

انتخاب گزینه سلامتی و پزشکی

 

با تغییر کاربری حسابتان در اینستاگرام، مجموعه‌ای از ابزارهای کاربردی برای رشد در این پلتفرم، در اختیارتان قرار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اینسایت «Insight» است. با تحلیل اینسایت اینستاگرام برای مثال می‌توانید اطلاعات آماری در مورد تعداد نمایش‌ها، تعداد نفراتی که محتواهای شما را دیده‌اند، تعداد نفراتی که روی لینک‌ها کلیک کرده‌اند و… را داشته باشید. همچنین می‌توانید تفکیک فالوورهای خود را براساس جنسیت، محدودۀ سنی و موقعیت جغرافیایی مشاهده کنید. این تفکیک در هنگام هدف قرار دادن بیماران محلی بسیار مهم است. 

 

بررسی اینسایت اینستاگرام

 

حالا که تغییر را انجام داده‌اید و حساب کاربری‌تان را برای کسب‌وکار خود تنظیم کرده‌اید، وقت آن رسیده که به افزایش فالوورها، لایک‌ها و تعاملات برای جذب بیماران بیشتر توجه کنید.

در ادامۀ مقاله، چند نکته کاربردی و  ایده تولید محتوا برای پیج پزشکان را با هم خواهیم آموخت. 

 

تکمیل قسمت بیو (Bio)

اینستاگرام یک رسانه اجتماعی است که بیشتر روی محتوای بصری تکیه دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید در این پلتفرم فعالیت کنید، نیاز به طراحی هویت بصری دارید. هویت بصری مانند شخصیت بیزینس است و شما را نسبت به بقیه متمایز می‌کند. فونت و رنگ سازمانی، قالب محتوایی و لوگو از مواردی هستند که داخل هویت بصری جای می‌گیرند.
با توجه به فعالیتتان یک تصویر پروفایل خوب و واضح بگذارید. اگر مجموعۀ پزشکی دارید لوگوی مجموعه یا اگر خودتان پزشک هستید می‌توانید از تصویر خودتان برای تصویر پروفایل استفاده کنید.

در مرحلۀ بعد قسمت بیو را تکمیل کنید. نام، تخصص، شماره تماس و آدرس کلینیک اطلاعاتی هستند که برای بیماران کاربردی است. 

به طور مثال برای یک مادر اهمیت دارد دندانپزشکی که می‌خواهد فرزندش را برای چکاپ به مطب او ببرد، کودکان را ملاقات کند؛ اگر دندانپزشکی در بیو پیجش بنویسد: دندانپزشک کودکان، یعنی هم ارتباط با کودکان را بلد است و هم تجهیزات مناسب برای کودکان را در مطبش دارد.

برای اضافه کردن آدرس وارد قسمت «Edit profile» و بعد «Contact option» شوید. سپس در «Business address» آدرستان را وارد کنید. 

 

تکمیل کردن بایو

می‌توانید لینک کلینیک‌تان را از گوگل‌مپ کپی کنید و در این قسمت وارد کنید تا کاربران با لمس‌کردن لینک آدرس، مستقیماً وارد اپلیکیشن‌های مسیریاب شوند؛ اگر هم تا امروز آدرس کلینیک را در گوگل مپ ثبت نکرده‌اید، هیچ مشکلی نیست. به صورت دستی آدرس را وارد کنید. 

 

قراردادن آدرس در گوگل مپ در بایو اینستاگرام

 

به همین ترتیب شماره تماستان را هم می‌توانید وارد کنید.

 

قراردادن شماره تماس در بایو اینستاگرام

ساخت قالب برای محتواها 

همان طور که گفتیم داشتن هویت بصری در پلتفرمی که عمدۀ فعالیت در آن به صورت تصویری است، مهم و تاثیرگذار است. علاوه بر داشتن یک تصویر خوب برای پروفایل، بهتر است یک قالب مشخص برای محتواهایی که تولید می‌کنید، داشته باشید. این قالب محتوایی، هم به صفحۀ شما نظم می‌دهد و هم آن را زیباتر می‌کند.

 

برای این کار می‌توانید محتواهای پست و استوری‌هایتان را دسته‌بندی کنید. مثلاً یکی از دسته‌ها، محتوای Before/After بیمارانی باشد که نزد شما مراجعه کرده‌اند. این نوع محتوا یکی از مؤثرترین انواع محتوایی است که می‌توانید در صفحۀ اینستاگرامتان منتشر کنید. پس سعی کنید به آن توجه ویژه کنید و قالب مخصوصی برای آن در نظر بگیرید. 

 

عکس‌های قبل و بعد

 

برای استوری‌هایتان هم می‌توانید قالب مخصوصی داشته باشید و محتوایتان را پس از قرار دادن در آن قالب منتشر کنید. اهمیت قالب استوری زمانی بیشتر می‌شود که ابعاد محتوای شما در ابعاد استاندارد اینستاگرام یعنی 1080*1920 نیست؛ در این حالت یا باید محتوایتان را بیش از حد زوم کنید تا فضایی که در اختیارتان قرار دارد را پر کنید یا اینکه به همان صورت محتوایتان را منتشر کنید که اینستاگرام به‌صورت پیش فرض کادر به اطراف محتوایتان اضافه می‌کند.

 

قالب استوری

 

برای اینکه بتوانید محتوای مدنظرتان را در این قالب‌ها قرار دهید حتماً نیاز به یک گرافیست ندارید! از فتوشاپ یا اپلیکیشن Canva که روی گوشی‌های اندروید و آیفون قابل نصب است، می‌توانید به‌راحتی استفاده کنید. 

 

استفاده از اپلیکیشن کانوا

 

برای رسیدن به ایده‌های بیشتر، Instagram Layout را در سایت Freepik جستجو کنید.

 

استفاده از هشتگ‌های کاربردی

اگر بدانید هشتگ‌ چیست احتمالاً می‌دانید که یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های اینستاگرام هستند. هشتگ‌ها کمک می‌کنند تا محتوای شما دیده شود و به مخاطبان جدید دسترسی پیدا کنید. فرقی ندارد محتوایتان پست است یا استوری و حتی ریلز! از هشتگ‌های مرتبط با محتوایتان استفاده کنید تا شانس دیده شدن بیابید. 

طبق آخرین آپدیت اینستاگرام در سال 2022، شما مجاز هستید از 30 هشتگ برای پست‌ها و 10 هشتگ برای استوری‌ها استفاده کنید؛ اما طبق آخرین الگوریتم اینستاگرام توصیه می‌شود تا از 3 تا 5 هشتگ خوب و کاربردی و مرتبط برای محتوایتان استفاده کنید. 

فرض می‌کنیم شما یک دندانپزشک هستید و قصد دارید محتوایی درباره ایمپلنت منتشر کنید. تصویر قبل و بعد بیمار را در قالب مختص به این نوع محتواها قرار دادید و در قسمت کپشن، توضیحات مربوط به ایمپلنت و نیاز بیمار و چرایی این کار را نوشته‌اید. حالا وقت استفاده از هشتگ است. 

برای اینکه بفهمید کدام هشتگ‌ها برایتان کاربردی‌تر است در قسمت سرچ اینستاگرام هشتگ‌ ایمپلنت را جستجو کنید. این کار علاوه بر اینکه به شما تعداد دنبال‌کنندگان این هشتگ را نشان می‌دهد، شما هشتگ‌های مرتبط پیشنهادی اینستاگرام را هم خواهید داشت. 

 

استفاده ازهشتگ

 

همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید هشتگ‌های #ایمپلنت_دندان و #ایمپلنت_نگین هم علاوه بر #ایمپلنت، پربازدید و کاربردی هستند؛ پس از آن‌ها استفاده کنید. از هشتگ‌های عمومی‌تر مانند #دندان و #دندانپزشکی هم می‌توانید استفاده کنید.

 

طبق تجربه، استفاده از هشتگ‌های فارسی با توجه به اینکه مخاطبان شما داخل ایران هستند، برایتان نتایج بهتری نسبت به هشتگ‌های انگلیسی خواهد داشت. 

 

تولید محتوای باکیفیت و جذاب

پزشک عزیز توجه کنید برای یک صفحه اینستاگرامی خوب، فقط داشتن محتوای تصویری کافی نیست. محتوای شما باید استانداردهای لازم را داشته باشد. در ادامه چند ایده را با شما مطرح می‌کنیم که در تولید محتوا به شما کمک می‌کنند: 

 

۱. تولید محتوای ویدیویی مثل ویدیوهای قبل و بعد از عمل 

 

 عکس یا ویدیویی که منتشر می‌کنید باید با کیفیت و واضح باشد. هم‌زمان که حریم شخصی بیمار را رعایت می‌کنید، تصویر یا ویدیو باید گویای سرویسی که ارائه می‌کنید، باشد. 

برای مثال شما متخصص گوش و حلق و بینی هستید و محتوای مدنظرتان تصویر فردی است که 1 سال قبل توسط شما جراحی بینی شده و حالا برای ویزیت مراجعه کرده است. این تصویر یا ویدیو باید از صورت فرد از زوایای مختلف و متمرکز روی بینی شخص باشد. اگر محتوایتان ویدیو است، در حین ویدیو توضیحات مربوط به بیمار و جراحی و مراقبت‌های بعد از جراحی را بگویید. 

 

عکس های جراحی قبل و بعد

۲. اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به افراد در رابطه با بیما‌ری‌ها و روش‌های پیشگیری

 

یکی دیگر از انواع محتواهای کاربردی برای کاربران، اطلاع‌رسانی دربارۀ بیماری‌هایی که شایع شده‌اند و آگاهی رسانی درباره بهداشت و سلامت فردی است. قرار نیست تمام کسانی که شما را دنبال می‌کنند، بیمار شما باشند یا یک روز نزد شما مراجعه کنند. با ایجاد محتواهای این سبکی، احتمال اینکه محتوایتان بیشتر دیده شود، هم هست. 

فرض می‌کنیم شما ایمونولوژیست یا متخصص ایمنی هستید. محتواهایی دربارۀ انواع حساسیت‌های غذایی یا دارویی تولید کنید تا آگاهی افراد نسبت به این موضوع بیشتر شود.

 

اطلاع رسانی

۳. ویدیوهای آموزشی و برگزاری لایو

 

از سال 2021 که سرویس IGTV از دسترس خارج شد، اینستاگرام تغییراتی در ویدیوها انجام داد. امروز شما می‌توانید ویدیوهایی با مدت زمان 60 دقیقه و لایو با مدت زمان بیشتر از یک ساعت هم در حساب کاربری‌تان منتشر کنید. پس از محتواهای ویدیویی و لایو غافل نشوید! مخاطبان به خصوص مخاطبان هدف شما به این محتواها علاقه‌مند هستند.

شما در ویدیو و لایو می‌توانید راجع به سوالات متداول مخاطبان، ویدیوهای در حین درمان، لایوهای مشترک با همکاران و پزشکان دیگر و … محتوا تولید کنید و تعامل با مخاطبتان را افزایش دهید. 

برای مثال شما پزشک تغذیه هستید و اکثر مراجعان شما درخواست رژیم غذایی مناسب دارند. پس در برنامه‌ریزی یا تقویم محتوایی که دارید به این موضوع بیشتر توجه کنید و درباره انواع رژیم‌ها صحبت کنید. 

یا مثال دیگری می‌زنیم. فرض کنید شما یک مجموعۀ خدمات پزشکی دارید که در روزهای 3شنبه مراجعین بیشتری دارد. پس در این روز لایو یا استوری بگیرید و محیط مجموعۀ خودتان را نشان دهید؛ از مراجعان راجع به درخواستی که دارند سوال بپرسید و از آن‌ها بخواهید دربارۀ تجربه‌شان از مراجعه‌ای که داشتند صحبت کنند.

 

نشان دادن محیط مجموعه پزشکی

 

توجه کنید که حتما قبل از برگزاری لایو، مخاطبان را در جریان قرار دهید که لایو شما را از دست ندهند.  این لایو را در صفحه‌تان می‌توانید به‌صورت پست ذخیره کنید تا در دسترس افرادی که نتوانستند ببینند یا بعداً به صفحۀ شما مراجعه می‌کنند، قرار گیرد.

برای اینکه بتوانید محتواهای با کیفیت تهیه کنید، فرقی ندارد از یک عکاس و فیلمبردار کمک بگیرید یا اینکه با گوشی خودتان این کار را انجام دهید. سعی کنید از مراجعانی که دارید و درخواست‌هایی که از شما به‌ عنوان پزشک دارند استفاده کنید و درباره آن‌ها تولید محتوا کنید. 

 

در ادامۀ راهنمای اینستاگرام برای پزشکان می‌خواهیم درباره لزوم داشتن تقویم محتوایی صحبت کنیم.

استمرار در انتشار محتواها

به کاربرانی که در اینستاگرام حضور دارند به‌عنوان بیماران بالقوه‌ای نگاه کنید که روزی قرار است از خدمات شما استفاده کنند. تولید محتوای مورد نیاز کاربران و استمرار در انتشار آن‌ها باعث می‌شود تا بیشتر در معرض دید قرار بگیرید؛ این بیشتر دیده شدن علاوه بر جذب مخاطبان جدید، باعث جلب اعتماد افراد هم می‌شود.

تقویم محتوایی اینستاگرام یا «Content calendar» برنامه‌ای برای تولید و انتشار محتواها است؛ با وجود این تقویم، شما از قبل می‌دانید چه نوع محتوایی باید تولید و در چه تاریخی منتشر کنید. داشتن این تقویم محتوایی باعث صرفه‌جویی در زمان، کاهش اشتباهات و بهبود و سازماندهی محتواها می‌شود. 

این تقویم شامل چند دسته محتوایی می‌شود مانند محتواهای مناسبتی و محتواهای عمومی.

 

این شما هستید که با توجه به فعالیتتان و استراتژی محتوایی که دارید، دسته‌بندی محتواها را مشخص می‌کنید. مثلاً اگر مجموعه خدمات پزشکی هستید، محتواهای معرفی پزشکان و معرفی محیط هم به این دسته‌بندی‌ها اضافه کنید.

 

خودتان بهتر می‌دانید که موضوعات زیادی هستند که شما دربارۀ آن‌ها صحبت  کنید. پس انتشار 1 محتوا در هفته را فراموش کنید! فعال باشید تا دیده شوید.

برای تدوین تقویم محتوایی تعداد پست و استوری‌های ماهیانه را از قبل مشخص کنید و از اطلاعاتی که اینستاگرام دربارۀ فعالیت‌های فالوورهایتان در روزها و ساعت‌های مختلف، در قسمت اینسایت در اختیارتان قرار می‌دهد برای زمان انتشار محتواها استفاده کنید تا بیشترین میزان تعامل را داشته باشید.

 

در مرحلۀ بعد تمامی مناسبت‌های مرتبط با فعالیتتان و همین طور موضوعاتی که برای مخاطبان جذاب‌تر است را مشخص کنید و با توجه به آن و برحسب تخصص‌تان تولید محتوا انجام دهید. مثلاً متخصصان قلب می‌توانند برای 7 مهر ماه که روز جهانی قلب است یک محتوا با عنوان چطور مراقب قلبتان باشید تولید کنند؛ یا  18 مهر ماه که روز جهانی سلامت روان است، روانشناسان می‌توانند یک محتوا دربارۀ شناسایی توانایی‌های فرد و غلبه بر استرس‌ها منتشر کنند. 

 

بالاتر اشاره کردیم برای تولید محتوایتان فقط به دنبال مناسبت‌ها نباشید. از موضوعات عمومی و کاربردی هم ایده بگیرید. اگر متخصص نفرولوژی هستید، دربارۀ انواع بیماری‌های کلیوی، نارسایی، لوپوس و… تولید محتوا کنید.

اگر جراح پلاستیک و زیبایی هستید، فقط سراغ عمل‌های زیبایی و جراحی پلاستیک نروید! درباره انواع عمل‌های ترمیمی برای بیمارانی که دچار سکته مغزی یا حادثه شده‌اند، محتوا تهیه کنید.

توجه کنید حوزۀ فعالیت شما یعنی پزشکی، حساسیت زیادی دارد. اینکه فعالیت شما و نوع تعاملاتتان در فضای اینستاگرام چگونه است در جذب و حفظ مخاطبان تاثیر زیادی دارد. 

استمرار در انتشار محتواهای جذاب و کاربردی، باعث می‌شود مخاطبان شما را دنبال کنند و هرگز دچار ریزش فالوور نشوید.

برای اینکه در اینستاگرام دچار ریزش فالوور نشوید و اکانت روبه‌رشدی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ علت ریزش فالوور اینستاگرام و راه جلوگیری از آن را در بلاگ جریان مطالعه کنید.

تبلیغات در صفحات مرتبط

هرچقدر هم محتوای شما جذاب باشد و از هشتگ‌های کاربردی استفاده کنید، برای دیده شدن و جذب مخاطبان بیشتر به تبلیغات نیاز دارید. آموزش تبلیغات در اینستاگرام و برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی برای همه کسب‌وکارها حتی پزشکان مناسب است. 

کمپین تبلیغاتی یعنی شما برای هدفی با بودجه‌ای تعیین شده در بازه زمانی مشخص فعالیت‌های تبلیغاتی و مارکتینگی انجام دهید؛ این هدف می‌تواند افزایش فالوور باشد یا ایجاد آگاهی.

کمپین‌های اینستاگرامی شامل تبلیغات در صفحات اینستاگرامی و صفحات اینفلوئنسرها می‌شود. درست است که حرفۀ شما به‌صورتی نیست که بتوانید به طور مداوم از اینفلوئنسر مارکتینگ برای رشد استفاده کنید؛ مگر اینکه در حوزه‌هایی مثل زیبایی و مشاور تغذیه فعالیت کنید.

اگر پزشک یا مجموعه‌ای هستید که خدمات زیبایی ارائه می‌‌دهد، می‌توانید با اینفلوئنسرهای حوزه سبک زندگی و زیبایی همکاری کنید. اگر هم فعالیت‌های شما متفاوت است، از ظرفیت‌های تبلیغاتی که صفحات اینستاگرامی پزشکی و سلامت عمومی دارند، استفاده کنید. ممکن است بگویید با چه صفحاتی برای تبلیغات باید همکاری کنیم؟

پلتفرم جریان با بیش از ۱۰۰۰ پیج اینستاگرامی در دسته‌بندی‌های مختلف همکاری دارد. شما می‌توانید با توجه به نوع کسب‌وکار و بودجه خود پیج‌ و اینفلوئنسرهای مناسب را انتخاب کنید. لیست اینفلوئنسرهای اینستاگرام در سایت جریان وجود دارد، کافی است به در پنل جریان ثبت‌نام و از مشاورۀ رایگان هم استفاده کنید.

برای شما که مشغلۀ زیاد دارید، جریان برگزاری کمپین تبلیغاتی را بسیار آسان کرده است. 

 

لیست اینفلوئنسرهای جریان

 

 

تبلیغات بازدیدی هم از دیگر خدمات جریان است که می‌توانید در پیج‌های پربازدید تبلیغ کنید و به ازای هر 1000 بازدید مبلغی را پرداخت کنید.
با ثبت‌نام در جریان می‌توانید بسته به نیاز خود، تبلیغات مناسب انجام دهید و از خدمات مشاوره رایگان جریان بهره‌مند شوید. 

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم علاوه بر راهنمای اینستاگرام برای پزشکان، چند ایدۀ تولید محتوا برای پیج پزشکی هم در اختیارتان بگذاریم. همان‌ طور که رسالت کاری پزشکان خدمت‌رسانی به مردم است؛ استفاده پزشکان از رسانه‌های اجتماعی علاوه بر رشد شغلی و افزایش درآمد، می‌تواند برای مراقبت از بیماران هم مفید باشد. مشارکت دادن مردم در بحث‌های مربوط به سلامت عمومی و بالا رفتن سطح اطلاعاتشان در مورد بیماری‌ها و خدمات پزشکی از دیگر مواردی است که با افزایش فعالیت پزشکان در اینستاگرام اتفاق می‌افتد.

اگر شما هم ایده‌ای سراغ دارید که برای پیج پزشکان مناسب است یا روزی دغدغهٔ شما بوده که پزشکان به آن بپردازند، حتما در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

 

منبع:  intrepy

 

:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.