بهترین زمان تبلیغ در اینستاگرام

آموزش کامل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

دیگر همه از اثرگذاری بالای تبلیغات در شبکه های اجتماعی خبر دارند؛ ولی فقط کسانی از این تبلیغات نتیجه دلخواه را می‌گیرند که از نکته‌های ریزودرشت و رمزورازهای آن باخبر باشند.

در این مقاله می‌خواهیم تبلیغات در سوشال مدیا را به‌طور کامل بررسی کنیم و سراغ انواع و مراحل اجرای هر کدام برویم. اگر آماده‌اید تا به عمق تبلیغات سوشال مدیا سفر کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

اهمیت شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی و فروش

بگذارید اول تبلیغات در شبکه های اجتماعی را تعریف کنیم:

تبلیغات شبکه های اجتماعی نوعی از بازاریابی دیجیتال است که از شبکه‌های اجتماعی (سوشال مدیا) برای ارائه تبلیغات هدفمند استفاده می‌کند.

خب اهمیت آن در چیست؟ طبق آخرین گزارش‌های دیجیتال جهانی، تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان به حدود ۴/۸۸ میلیارد نفر رسیده است.

به‌عبارت دیگر، حدود ۶۰٪ از جمعیت کل جهان از سوشال مدیا استفاده می‌کنند. چنین مخاطبان گسترده‌ای را در کانال‌های تبلیغاتی دیگر به‌سختی پیدا می‌کنید!

شبکه‌های اجتماعی در مراحل مختلف بازاریابی و فروش یعنی افزایش آگاهی از برند، ایجاد لید (مشتری راغب)، افزایش فروش و… به کمک شما می‌آیند. در واقع هم شناخته شوید، هم مشتری بالقوه جذب کنید و هم فروش را افزایش دهید.

جالب است بدانید که تبلیغات شبکه های اجتماعی، دومین بازار بزرگ تبلیغات دیجیتال را شکل می‌دهد. در تصویر زیر می‌توانید جایگاه سوشال مدیا را به‌عنوان دومین کانال محبوب برای تبلیغات آنلاین مشاهده کنید.سوشال مدیا دومین کانال محبوب برای تبلیغات آنلاین است

 

دیدیم که شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای تبلیغات هستند؛ ولی تبلیغات در شبکه های اجتماعی چه مزایایی دارد؟ در بخش بعدی به این موضوع می‌پردازیم.

چرا از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی باید استفاده کنیم؟

دور از ذهن نیست که شبکه‌های اجتماعی تأثیر زیادی روی جامعه، فرهنگ و نحوه ارتباط افراد با یکدیگر دارد و به یکی از بسترهای اصلی افراد مخصوصا نسل‌های جوان‌تر برای خرید و حتی تحقیق درباره کالاها تبدیل شده است.

با تبلیغات در شبکه های اجتماعی می‌توانید اهداف مختلف تبلیغات را برآورده کنید:

۱) افزایش آگاهی از برند

سوشال مدیا به شما کمک می‌کند تا خیلی سریع‌تر و مؤثرتر بتوانید ارزش پیشنهادی خود را به مخاطب انتقال دهید و در میان مخاطبان شناخته شوید. کافی است به یکی از محتواهای وایرال در اینستاگرام فکر کنید که در مدتی کوتاه نام یک برند را سر زبان‌ها انداخت.

۲) دسترسی به مخاطبان هدف

اگر مخاطب هدف خود را بشناسید، می‌توانید پیج‌هایی را برای تبلیغ انتخاب کنید که به آن‌ها دسترسی دارند. باید بدانید مخاطبان شما:

  • زن هستند یا مرد
  • در چه محدوده سنی قرار دارند
  • به چه محتواهایی علاقه‌مندند
  • کجا زندگی می‌کنند

تا بتوانید پیج‌هایی را انتخاب کنید که این افراد را از قبل جذب کرده باشند. همه پیج‌ها در بخش اینسایت به اطلاعاتی مثل جنسیت، سن و محل زندگی مخاطبانشان دسترسی دارند.

۳) نتیجه بهتر با هزینه‌های کمتر

هزینه تبلیغات در شبکه های اجتماعی قسمت کوچکی از هزینه‌ای است که معمولاً برای روش‌های تبلیغات سنتی خرج می‌کردید. اگر هوشمندانه عمل کنید می‌توانید تبلیغاتی با بازده بالا انجام دهید. هوشمندانه یعنی انتخاب شبکه اجتماعی و پیجی که با پرسونا و هدف شما از تبلیغات هماهنگی داشته باشد.

۴) آگاهی دقیق از نتایج تبلیغ

با استفاده از تبلیغات در سوشال مدیا می‌توانید به تحلیل‌هایی دسترسی پیدا کنید که نه‌تنها عملکرد تبلیغ را تشریح می‌کنند؛ بلکه درباره رفتارها و خواسته‌های مشتریان هم اطلاعات می‌دهند.

برای مثال، می‌توانید بفهمید چند نفر تبلیغاتتان را دیده‌‌اند، روی آن کلیک کرده یا حتی خرید کرده‌اند.

تبلیغات در سوشال مدیا این پتانسیل را دارد که نتایج مثبتی را برای کسب‌وکار رقم بزند. برای مثال، بررسی‌های اخیر نشان داده که ۴۸٪ از کاربران سوشال مدیا بعد از دیدن یک تبلیغ در این پلتفرم‌ها به خرید محصول یا خدمت تبلیغ‌شده اقدام می‌کنند.

اما از کدام شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات استفاده کنیم؟

انواع تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی گزینه‌های زیادی دارید:

تبلیغات اینستاگرام

اینستاگرام یکی از مهم‌ترین ابزارهای قدرتمند تبلیغات است که برای تبلیغ در آن ۲ روش مختلف پیش‌رو دارید:

۱) اول امکان تبلیغ با استفاده از امکانات خود اینستاگرام که به شکل‌های مختلفی مثل پست‌های اسپانسرشده در فید هر کاربر یا استوری‌های تبلیغاتی بین استوری‌های پیج‌های دنبال‌شده توسط کاربر؛ مثل تصویر زیر:

تبلیغات اسپانسری در اینستاگرام

۲) متاسفانه این روش با وجود همه امکانات و اثرگذاری آن در ایران به کار ما نمی‌آید؛ چون هم پرداخت دلاری به اینستاگرام برای ما مشکل است و هم اکثر کاربران ایرانی تبلیغ‌ها را نمی‌بینند و به‌دلیل استفاده از فیلترشکن، هدف‌گرفتن آن‌ها بسیار سخت است.

اینجاست که خدمات جریان به کمک شما می‌آید. جریان به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغات خود را به‌طور گسترده در اینستاگرام در پیج‌های محبوب ایرانی پخش کنید و به ۲ صورت تعرفه‌ای و بازدیدی هزینه آن را بپردازید.

تبلیغات گسترده در اینستاگرام

روش دوم اینفلوئنسر مارکتینگ است که در همه دنیا استفاده می‌شود. اینفلوئنسرها از قبل مخاطبان شما را جذب و اعتمادشان را جلب کرده‌اند. اگر فرد مناسبی را انتخاب کنید، می‌توانید اثربخش‌ترین نوع تبلیغات را از طریق اینفلوئنسرها تجربه کنید.

تبلیغ در اینستاگرام با اینفلوئنسرها

ما در جریان فهرست کاملی از اینفلوئنسرهای ایرانی داریم. با انتخاب هر اینفلوئنسر تمام کارهای مذاکره و انتقال محتوا توسط جریان انجام می‌شود.

اینفلونسرهای جریان

تبلیغات لینکدین

تبلیغات لینکدین برای هدف قرار دادن مخاطبان بازاریابی B2B یعنی کسب‌وکارها کاربرد دارد. انواع تبلیغات در لینکدین عبارت‌اند از:

  • اینفلوئنسر مارکتینگ: پراستفاده‌ترین روش بین ایرانی‌ها! به‌طور معمول به افراد پرفالوور رپرتاژی سفارش داده می‌شود که در آن محصول یا خدمتی تبلیغ می‌شود. این تبلیغ اگر همزمان با چند اینفلوئنسر انجام شود، اثرگذاری بیشتری دارد.
  • اگر به تبلیغات توسط لینکدین دسترسی دارید، از روش‌هایی مثل محتوا و ایمیل‌های اسپانسرشده، نمای تبلیغات و تبلیغات پویا هم برای تبلیغ وجود دارد.

بیشتر بخوانید: فهرست اینفلوئنسرهای لینکدین فارسی


تبلیغات توییتر

در توییتر به‌طور ویژه به گروه‌های سنی جوان و نوجوان دست پیدا می‌کنید. در این پلتفرم می‌توانید مخاطبان هدفی را پیدا کنید که در شبکه‌های اجتماعی دیگر به این شکل در دسترس نیستند.

برای تبلیغ در توییتر می‌توانید سراغ پیج‌های پرفالوور بروید. برای افزایش آگاهی از برند خود می‌توانید به‌صورت هماهنگ با پیج‌های پرطرفدار همکاری کنید تا درباره محصول یا خدمت شما محتوا تولید کنند.

تبلیغ در توییتر

در صورتی که امکان پرداخت دلاری دارید، می‌توانید از روش‌های تبلیغی که توییتر در اختیارتان می‌گذارد، استفاده کنید.

تبلیغ در توییتر

۵) تبلیغات تلگرام

کسب‌وکارها به‌کمک تلگرام می‌توانند نام برند خود را به گوش مخاطبان زیادی برسانند. به روش‌های زیر می‌توانید در تلگرام تبلیغات کنید:

  • تبلیغ در کانال‌های تلگرام به‌صورت پست‌های فورواردی یا تولید محتوا
  • تبلیغ به‌کمک ربات‌های تلگرامی

باید به مرتبط‌بودن موضوع و مخاطب کانال‌ها با کسب‌وکار خود دقت کنید تا نتیجه بهتری از تبلیغات بگیرید.

اگر می‌خواهید درباره تلگرام بیشتر بدانید، به مقاله «کامل‌ترین آموزش تبلیغات در تلگرام» مراجعه کنید.

تفاوت تبلیغات در سوشال مدیا با سایر انواع تبلیغات آنلاین

تبلیغات در سوشال مدیا یکی از انواع تبلیغات آنلاین است؛ اما تفاوت‌هایی با دیگر شیوه‌ها دارد:

۱) هدف از تبلیغات در سوشال مدیا متفاوت است. شبکه‌های اجتماعی بیشتر برای تعامل با کاربران و مشتریان و افزایش آگاهی از برند استفاده می‌شوند؛ هرچند می‌توانند اثر مستقیم بر افزایش ترافیک و فروش هم داشته باشند.

۲) روش تبلیغ متفاوت است. کاربران به سوشال مدیا مراجعه می‌کنند تا اطلاعات و محتواهایشان را به اشتراک بگذارند و به‌صورت عمومی یا خصوصی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ اما در سایر شیوه‌های تبلیغات آنلاین، کاربران غالباً به جست‌وجو و کشف علایق و نیازهای خود می‌پردازند.

به همین دلیل در تبلیغات شبکه های اجتماعی باید رویکرد متفاوتی داشته باشید. محتوای آموزشی و سرگرم‌کننده در این شبکه‌ها برگ برنده تبلیغات است.

اما برای شروع تبلیغات در شبکه های اجتماعی باید چه مراحلی را طی کرد و توجه به چه مواردی لازم است؟

شروع تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

اگر می‌خواهید بودجه خود را هدر ندهید، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را بر اساس یک استراتژی درست و برنامه‌ریزی‌شده آغاز کنید. مراحل زیر به شما دید خوبی از کاری که باید انجام شود، می‌دهند:

۱) اهدافی روشنی برای خود تعریف کنید

هدف خود را از تبلیغات در سوشال مدیا مشخص کنید: افزایش آگاهی از برند، ایجاد لید، افزایش ترافیک وب‌سایت یا افزایش فروش؟
داشتن اهداف روشن، استراتژی کمپین شما را هدایت می‌کند.

۲) مخاطب هدف خود را بشناسید

تحقیق کاملی از مخاطبان هدف انجام دهید. اطلاعات جمعیت‌شناختی (سن، جنسیت، موقعیت مکانی)، علایق و رفتارهای آنلاین آن‌ها را بفهمید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا محتوایی را ایجاد کنید که با مخاطبان هدف شما همخوانی داشته باشد.

۳) پلتفرم مناسبی را انتخاب کنید

پلتفرمی را در شبکه‌های اجتماعی انتخاب کنید که مخاطبان هدف شما در آن‌ها فعال‌تر هستند. برای مثال، اگر هدف شما افراد حرفه‌ای در کسب‌وکار است، لینکدین احتمالاً نسبت به تیک‌تاک برای شما مناسب‌تر است.

۴) محتوای جذاب ایجاد کنید

محتوایی بسازید که توجه‌ها را به‌خوبی جلب کرده و پیام شما را به‌طور مؤثر منتقل می‌کند. حالا محتوای شما ممکن است یک تصویر بصری چشم‌نواز، یک متن متقاعدکننده یا یک ویدئوی جذاب باشد.

ویدئو زیر نمونه‌ای از یک محتوای تبلیغاتی خلاقانه از دیجی‌کالا است که برای شب یلدا طراحی و در اینستاگرام تبلیغ شده است.

۵) بودجه خود را تعیین کنید

مشخص کنید که چقدر حاضر هستید برای کمپین خود هزینه کنید. همچنین باید برای تبلیغات خود زمان‌بندی داشته باشید.

۶) هدف‌گذاری مؤثری داشته باشید

مخاطبان خود را بر اساس عواملی مانند سن، جنسیت، محل زندگی، علایق، رفتارها انتخاب کنید و سراغ پیج‌هایی بروید که مخاطبان مشابه دارند.

۷) فرمت‌های تبلیغاتی خود را بهینه کنید

مناسب‌ترین قالب‌های تبلیغاتی را برای اهداف کمپین خود انتخاب کنید. برای مثال، از تبلیغات ویدئویی برای داستان‌سرایی یا کارتون‌های تصویری برای نمایش محصولات متعدد استفاده کنید.

۸) نظارت خوبی روی کمپین داشته باشید

عملکرد تبلیغات خود را زیر نظر داشته باشید. به‌طور منظم معیارهایی مانند نرخ کلیک (CTR)، نرخ تبدیل و بازده هزینه تبلیغات (ROAS) را بررسی کنید. در طول مسیر می‌توانید تنظیماتی برای بهبود نتایج انجام دهید.

۹) تست A/B را برای تبلیغات انجام دهید

عناصر مختلف تبلیغات خود مانند عنوان‌ها، تصاویر بصری یا دعوت به اقدام (کال‌تواکشن‌ها) را آزمایش کنید. برای این کار باید فقط یک جزء تبلیغ را تغییر دهید و نتیجه را مقایسه کنید.

تست A/B به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید که کدام یک از تغییرات، بهترین عملکرد را دارند. در تصویر زیر نمونه‌ای از تست A/B را می‌بینید که شرکت Airbnb برای تبلیغ خدمت خود به کار گرفته است.

تست A/B

۱۰) نتایج را ردیابی کنید

برای سنجش موفقیت کمپین خود نتایج آن را بسنجید. در واقع اقداماتی مانند ثبت‌نام، خرید یا ارسال فرم برای سنجش دقیق میزان بازگشت سرمایه (ROI) را در کمپین تبلیغاتی خود پیگیری کنید.

۱۱) با کاربران در تعامل باشید

با کاربرانی که با تبلیغات شما تعامل دارند، فعالانه ارتباط برقرار کنید. به نظرات و پرسش‌های آن‌ها پاسخ داده و یک حس جامعه‌‌دوستی و اتحاد را در اطراف برند خود پرورش دهید.


بیشتر بخوانید: سوشال‌مدیا مارکتینگ چیست؟


انتخاب بهترین سوشال مدیا برای تبلیغات

هر کدام از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مزیت‌های خاص خود را دارند. باید پلتفرم مناسب خود را بر اساس استراتژی بازاریابی خود انتخاب کنید. ممکن است حتی به چند نوع از تبلیغات در شبکه های اجتماعی نیاز داشته باشید. به‌طور کلی، در انتخاب پلتفرم‌ خود باید این ۳ سؤال اصلی را مبنای کار خود قرار دهید:

  • مخاطب شما کیست؟
  • چگونه می‌توانید به مخاطب خود دسترسی پیدا کنید؟
  • اهداف شما چیست؟

به‌طور کلی اگر

  • به‌دنبال ارتباط و تعامل قوی با مخاطبان جوان هستید و آماده‌اید از محتواهای باکیفیت تصویری استفاده کنید، سراغ اینستاگرام بروید
  • می‌خواهید کانال ارتباطی قوی و دائمی با مخاطبان با امکان پشتیبانی ساده و پخش گسترده پیام داشته باشید، تلگرام را انتخاب کنید
  • می‌خواهید محصول یا خدمت خود را به کسب‌وکارها عرضه کنید و اعتماد آن‌ها را جلب کنید، لینکدین گزینه خوبی برای شماست
  • مخاطبان شما نسل جوان‌تر هستند و می‌توانید با ادبیات خودشان با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و پایگاه اجتماعی خوبی برای خود بسازید، توییتر را انتخاب کنید

از میان همه اینستاگرام با درصد نفوذ بالا بین ایرانیان و فعالیت گروه‌های مختلف مردم در آن برای بیشتر کسب‌وکارها گزینه خوبی است.

اما برای تبلیغات در سوشال مدیا لازم است به چه موارد دیگری توجه کنیم؟

نکات تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

به نکته‌های زیر دقت کنید تا تبلیغات مؤثرتری انجام دهید:

  • به محتواهای ارگانیک خود تکیه کنید: تبلیغ جای آزمایش و خطا نیست. به محتوای پیج خود و اثرگذاری آن دقت کنید. از محتواهایی که خوب نتیجه گرفته‌اند، برای تبلیغ استفاده کنید.
  • از محتواهای تولیدشده توسط کاربران استفاده کنید: کاربران را تشویق کنید برای شما محتوا تولید کنند. برای مثال نظر خود را بنویسند، از خود هنگام استفاده از محصول شما عکس بفرستند، ویدیو تهیه کنند. اگر برای این محتواها جایزه تعیین کنید، نتیجه بهتری می‌گیرید. این محتواها اعتماد مخاطبان شما را جلب می‌کنند؛ چون نظر مصرف‌کنندگان واقعی خدمات و محصولات شما را بازتاب می‌دهند.
  • از چند شبکه اجتماعی استفاده کنید: در هر شبکه اجتماعی برای اهداف متفاوتی می‌توانید تبلیغ کنید. برای رسیدن به اهداف خود از تبلیغات در شبکه های اجتماعی مختلف به‌طور هم‌زمان استفاده کنید تا بیشترین بهره را از هر پلتفرم ببرید.
  • اجازه ندهید که خلاقیت شما تکراری شود: وقتی روش تبلیغاتی خاصی زیاد تکرار شود، اثر خود را از دست می‌دهد. همیشه به‌روز و خلاق بمانید تا با روش‌ها و محتوای جذاب و جدید مخاطبان را جذب کنید.

جریان؛ پلتفرم تبلیغات در سوشال مدیا

شما در جریان می‌توانید تبلیغات در شبکه های اجتماعی پرمخاطب ایرانی را به‌طور مؤثر و هدفمند انجام دهید.

تبلیغات ما در ۲ شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام انجام می‌شود. در اینستاگرام ۳ گزینه برای تبلیغات دارید:

اینفلوئنسر مارکتینگ: خدمت اینفلوئنسر مارکتینگ جریان یکی از مؤثرترین روش‌های تبلیغ در اینستاگرام است. اطلاعات اینفلوئنسرها مثل قیمت، اینگینجمنت پیج و زمینه کاری در یک پروفایل در دسترس است. شما می‌توانید عملکرد هر پیج را ببینید و با چشم باز ایفلوئنسرهایی را انتخاب کنید که شما را به اهداف بازاریابی خود می‌رسانند.

۲ گزینه برای کارکردن با اینفلوئنسرها دارید:

  • محتوای آماده‌شده خود را برای آن‌ها بفرستید تا بازنشر کنند (تعرفه هر اینفلوئنسر متفاوت است)
  • از آن‌ها بخواهید محتوای اختصاصی برای شما تولید کنند

تبلیغات بازدیدی: در تبلیغات بازدیدی تبلیغ شما در صفحه‌های مختلف به‌صورت گسترده منتشر می‌شود و فقط به‌اندازه بازدید آن هزینه پرداخت می‌کنید.

تبلیغات تعرفه‌ای: در تبلیغات تعرفه‌ای از میان پیج‌های مختلف با تعرفه‌های متفاوت انتخاب می‌کنید و آن‌ها تبلیغات شما را نمایش می‌دهند.

تبلیغات در تلگرام جریان هم به ۲ صورت تعرفه‌ای و بازدیدی انجام می‌شود. شما می‌توانید از بین بیش از ۳۰۰ کانال همکار با جریان کانال‌های هدف خود را انتخاب کنید و به‌صورت مؤثر تبلیغ کنید.

با کمک خدمات جریان می‌توانید به‌خوبی از توانایی شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ محصول، خدمات یا پیج خود استفاده کنید و اهداف خود از تبلیغات در شبکه های اجتماعی را محقق کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.